Tips til vellykket vinterløping

Vil du løpe ute hele vinteren? Dette bør du vite om løping i kaldt vær på glatt føre.

Vinterløping setter andre krav til utstyr og intensitet enn løping ellers i året. Her er tre ting du bør tenke på. 

1. Sørg for godt feste

Når det er glatt og isete, er det sko med pigg som gjelder. Bruk brodder, pigg et par av de vanlige løpeskoene dine eller kjøpe ferdigpiggede sko. Vinterpiggsko krever noe tilvenning, men gir skikkelig feste på glatt underlag. Her kan du lese en omtale av våre modeller.

Vinterpiggsko krever noe tilvenning, men gir skikkelig feste på glatt underlag. På Löplabbet har vi flere modeller å velge mellom, slik som Sarva Xero fra VJ. Vi har også vinterpiggsko fra Icebug.

Er det brøytet med fast og pakket snø, kan vanlige løpesko fungere bra. En myk yttersåle med store flater gir best grep. Generelt bør du unngå traseer med mye salting. Det gir melete snø og svært dårlig feste.

Du kan pigge dine vanlige løpesko for 300 kroner i Löplabbets butikker. 

2. Sett ned farten

Det er to grunner til at du skal ta det roligere på vinterløpeturene. Den ene er at det kan være ubehagelig å få kald luft ned i lungene. I tillegg kan tendenser til astma forverres når du trener ved høy intensitet i lav temperatur. Er du blant dem som merker ubehag eller har astma, kan du prøve Lungplus. Med Lungplus forvarmes og fuktes innåndingsluften når du trener i kuldegrader. Det reduserer risikoen for skade i luftveiene, som følge av kald innåndingsluft, og du kan løpe og gjøre andre høyintensive aktiviteter ved lav temperatur med mindre ubehag.

Den andre er at du løper mer avslappet når du løper rolig. Når det er glatt, er det lett å spenne seg – både bevisst og ubevisst – fordi man er redd for å gli. Muskulaturen kan lett bli overbelastet og kramper kan oppstå, spesielt i leggene, bak på lårene og i baken. Løper du rolig, spenner du deg mindre og risikoen for muskelskader blir redusert. Løp gjerne så mye som ett minutt roligere per kilometer. Treningseffekten blir den samme.

Løper du rolig, spenner du deg mindre og risikoen for muskelskader blir redusert.

3. Kle deg smart

En god regel når du skal kle deg for kulda er å velge flere tynne lag fremfor ett tykt. Tenk alltid lag – uansett hvilken utendørsaktivitet du skal gjøre. Det gir luft mellom plaggene, og tørr luft er den beste isolasjonen som finnes. Når du løper er det beina som jobber mest og skaper varme. Derfor er det viktigst at overkroppen holdes varm. Les mer om hvordan du bør kle deg til kalde løpeturer her.

RELATERT KUNNSKAP
Produkttester- og omtaler
Test: Vinterpiggsko
RELATERTE PRODUKTER

Slik tester vi deg

Testen vår er vesentlig for at du skal få optimale sko.