Til toppen

Velg riktig treningsklokke


Hvilken treningsklokke skal du velge i havet av gode alternativer?

 


Aldri har vi sett flere produkter beregnet på å overvåke og styre aktivitet og trening som nå. Fra enkle aktivitetsmålere til hi-tech utstyr som registrerer og analyserer det meste ved løpingen din. Så hva skal du velge?

Vi har definert tre typer løpere og forhåpentligvis kjenner du deg igjen i en av dem, slik at du lettere finner klokken for deg.

 

 

Nybegynner/trimmer

Enten du er nybegynner eller mer erfaren, er du mest opptatt av å få registrert aktiviteten din og holde oversikt over øktene dine. Tar du trappen i stedet for heisen og liker å følge med på om du har nådd målet ditt når det gjelder antall skritt, er en aktivitetsmåler midt i blinken. Den vil gi deg et varsel når det er på tide å bevege seg og du kan følge med på hvordan du ligger an i forhold til dagens mål. Er du glad i å løpe, men har ikke behov for altfor mange avanserte funksjoner, kan en enklere pulsklokke være noe for deg. Liker du å se fart, distanse og hvor du har vært på treningsturen din, bør du gå for en klokke eller aktivitetsmåler med GPS. Vi anbefaler disse tre modellene, som alle har GPS, pulsmåling på håndleddet og smartvarsler:

 

Fra venstre: Garmin Forerunner 35, Suunto Spartan Trainer Wrist HR og Garmin Vivosmart HR. 

 

Basic løper

Du driver med ulike typer løpetrening, både inne og ute. Du trener både lange turer og intervaller og ønsker en pulsklokke som kan gi deg litt mer tilbakemelding. Du vil vite hvor fort du har løpt og hvor du har løpt. Du vil ha en klokke som gjør det lett å passe på at du trener i riktig pulssone og en klokke som hjelper deg å planlegge treningen din. Du trenger ikke avanserte teknikkfunksjoner. Gode alternativer er:

 

Ønsker du en klokke som gir litt mer tilbakemelding, kan en av disse være noe for deg. Fra venstre: Suunto Spartan Sport HR, Garmin Forerunner 645 Music og Polar Vantage M.

 

Avansert/multisport

Du er en erfaren løper, triatlet eller en som trener ulike typer kondisjonstrening gjennom året. Du vil ha en klokke med det lille ekstra og ønsker alt dagens teknologi kan by på. For eksempel vil du kunne se avanserte løpedata og følge med på progresjonen din. I tillegg liker du muligheten for egendefinerte skjermbilder og widgets, og laster raskt ned de siste oppdateringene. Gode alternativer er:

 

 

For deg som ønsker det lille ekstra. Fra venstre: Garmin Fenix 5X Plus Sapphire, Polar Vantage V og Garmin Forerunner 935.