Velg riktig treningsklokke

Hvilken treningsklokke skal du velge i havet av gode alternativer?

Aldri har vi sett flere produkter beregnet på å overvåke og styre aktivitet og trening som nå. Fra enkle aktivitetsmålere til hi-tech utstyr som registrerer og analyserer det meste ved løpingen din. Så hva skal du velge?

Vi har definert tre typer løpere og forhåpentligvis kjenner du deg igjen i en av dem, slik at du lettere finner klokken for deg.

Nybegynner/trimmer

Enten du er nybegynner eller mer erfaren, er du mest opptatt av å få registrert aktiviteten din og holde oversikt. Tar du trappen i stedet for heisen og liker å følge med på om du har nådd målet ditt når det gjelder antall skritt, er en aktivitetsmåler midt i blinken. Den vil gi deg et varsel når det er på tide å bevege seg og du kan følge med på hvordan du ligger an i forhold til dagens mål. Noen leverandører har egne apper der du kan registrere maten du spiser, og dermed følge med på om det er balanse mellom inntak og aktivitet. Liker du å se fart, distanse og hvor du har vært på treningsturen din, bør du gå for en klokke eller aktivitetsmåler med GPS. Vi anbefaler en enkel klokke eller basic aktivitetsmåler:

Fra venstre: Garmin Vivosmart, Polar Loop 2 og Polar A360. 

Basic løper

Du driver med ulike typer løpetrening, både inne og ute. Du trener både lange turer og intervaller og ønsker en pulsklokke som kan gi deg litt mer tilbakemelding. Du vil vite hvor fort du har løpt og hvor du har løpt. Du vil ha en klokke som gjør det lett å passe på at du trener i riktig pulssone og en klokke som hjelper deg å planlegge treningen din. Du trenger ikke avanserte teknikkfunksjoner. Gode alternativer er:

Ønsker du en klokke som gir litt mer tilbakemelding, kan en av disse være noe for deg. Fra venstre: TomTom Runner 2 Cardio + Music, Garmin FR 235 og Polar M400.

Avansert/multisport

Du er en erfaren løper, triatlet eller en som trener ulike typer kondisjonstrening gjennom året. Du vil ha en klokke med det lille ekstra og ønsker alt dagens teknologi kan by på. For eksempel vil du kunne se avanserte løpedata og følge med på progresjonen din. I tillegg liker du muligheten for egendefinerte skjermbilder og widgets, og laster raskt ned de siste oppdateringene. Gode alternativer er:

For deg som ønsker det lille ekstra. Fra venstre: Garmin FR 630, Garmin Fenix 3 (som snart kommer i HR-versjon med pulsmåling på håndleddet) og Garmin 920XT.

Funksjoner

I denne tabellen finner du en oversikt over alle klokkene i vårens sortiment på Löplabbet og du kan enkelt se hvilke funksjoner du finner i de ulike klokkene. Vi har gruppert dem utifra de tre løpetypene over, slik at det blir lett å begynne å lete. Du kan lese grundigere presentasjoner av klokkene i nettbutikken vår her.

Alle disse klokkene og aktivitetsmålerne har noe til felles. De er alle laget for løping og alle måler pulsen, enten ved hjelp av pulsbelte eller ved hjelp av en en innebygget optisk sensor som måler på håndleddet. Alle har funksjoner for aktivitetsovervåking. De med pulsmåling på håndleddet har større muligheter, ettersom de kan sitte på døgnet rundt. Både Garmin, Polar og Tomtom har webbaserte tjenester der du kan laste opp dine data, holde øye med, analysere og planlegge treningen din. Samtlige fungerer selvsagt også som klokker. 

 

Slik tester vi deg

Testen vår er vesentlig for at du skal få optimale sko.