Velg riktig løpesko til årets konkurranser

Det er ikke sikkert du skal ha en konkurransesko selv om du skal konkurrere. Kanskje er det like lurt å løpe i de vanlige treningsskoene? Eller et par som du kan bruke både til intervaller og konkurranse? 

Trenger du en racer til sesongens mosjonsløp eller kan du løpe i de vanlige treningsskoene dine? Det kommer an på tre­ningsgrunnlaget ditt. 

For 10­–15 år siden gikk det et klart skille mellom trenings­- og konkurransesko. Treningsskoene leverte først og fremst demping og støtte. Vekten lå på pluss/minus 350 gram (herre US 9/euro 42,5). Blant treningsskoene fantes det enkelte modeller som veide under 300 gram, det vi kalte lettvektere – smidigere enn treningsmodellene. Konkurranseskoene var forbeholdt den aktive løperen og veide gjerne det halve av en treningsmodell. De dempet og støttet minimalt og de krevde mye tilvenning, selv for godt trente. Dempingen var fast, de var bygget for fart og favoriserte eliteutøverne som foretrekker fast og responsiv demping. Skillene mellom skokategoriene var klare.

Skillene viskes ut

De siste 5 årene har det skjedd mye. All oppmerksomheten rundt «naturlig løping» har gjort at leverandørene tenker annerledes rundt skokonstruksjon. Det er stort fokus på modellenes «dropp» – forskjell i høyde på forfot og hæl. Tidligere var den 12–14 mm – også på konkurransesko. Nå er normalen 4­–10 mm. I tillegg er dempingen i forfoten betydelig bedre enn tidligere, uten at modellene blir mindre smidige av den grunn. Skillet mellom trenings­- og konkurransesko viskes ut.

I dag kan du finne treningsmodeller med lavere vekt enn konkurransesko. Nye materialer har gjort det mulig å lage betydelig lettere løpesko. Det gir smidigere løpesko samtidig som demping, støtte og holdbarhet opprettholdes. Nå finnes det knapt treningssko med en vekt over 320 gram lenger. De fleste veier 250–300 gram og du finner også et stort utvalg mellom 200 og 250 gram. Alle disse appellerer bredere enn de rene konkurransemodellene.

Hva du skal velge avhenger av hvor godt trent du er, hvor erfaren du er og hvilken distanse du skal løpe. Uansett trenger du 2–3 uker for å «løpe inn» et par nye sko, så kjøp nye sko i tide!

Første mosjonsløp

Er det første gang du løper et mosjonsløp, er det trygt å velge den modellen du vanligvis trener i. Da er det små sjanser for at noe vil gå galt. Hvis du løper intervalltrening og har et eget par lettere sko til det, kan du gjerne bruke dem. Men det er viktig at du har testet dem på lengre distanser, opptil 15–20 km, før du skal bruke dem i løp.

Vi du prøve en slik lettere modell som kan fungere både til rask trening og konkurranse, har vi gode anbefalinger:

Skal du delta i ditt første mosjonsløp er det viktigste å gjennomføre, og det gjør du like gjerne i dine vanlige treningssko. Skal du spandere på deg et nytt par til løpet, så kan en en lett og smidig treningsmodell være et alternativ. Den populære lettvekteren Saucony Kinvara 6 er et eksempel på en slik sko.
 

Erfaren løper

Trener du jevnt og løper intervaller eller annen raskere løping regelmessig, er det fornuftig å ha flere par løpesko å veksle på. Da skal du ikke være redd for å se på modeller med en vekt rundt 200 til 250 gram. Mange av disse har demping omtrent som en treningsmodell, men er smidige og hjelper deg frem når du blir sliten.

Også tyngre løpere (over 85 kg) kan velge disse, men husk at tilvenningsperioden blir lengre jo tyngre du er. Vær også oppmerksom på at holdbarheten i de letteste modellene kan være dårligere enn i de tradisjonelle treningsmodellene, og slitasjen øker selvsagt også med kroppsvekten. Vær oppmerksom og bytt sko i tide hvis du får litt «vondter» her og der.

Ser du etter en slik sko har du mange spennende valg:

New Balance Vazee Pace er lett, smidig og noe dempet. En sko i grenseland mellom konkurranse og trening. Pris: 1400 kr.

Konkurranseløperen

Er du blant dem som konkurrerer mye og er av de fremste på resultatlisten, har du sikkert allerede funnet noen favoritter. Hvis ikke finnes det flere modeller pluss/minus 200 gram som kombinerer demping og løpsfølelse optimalt, samtidig som de leverer den faste og responsive mellomsålen som konkurranse­løpere foretrekker.

Gode alternativer er:

Er du en erfaren løper med godt treningsgrunnlag skal du ikke være redd for å prøve en rendyrket konkurransemodell. Når du blir vant med den, kan den fungere til raskere trenings­turer også. Adidas Takumi Sen Boost er en spennende sko som fungerer på distanser helt opp til maraton om du har godt nok treningsgrunnlag. 

Stabilitet (røde flagg)

Hvis du overpronerer og lett blir skadet på grunn av det, bør du vurdere en litt mer stabil modell, også til konkurranse, selv om du ikke trenger like mye pronasjonsstøtte på raske turer og konkurranser som i mengdetre­ningsskoene.

Utvalget for deg med kraftig overpronasjon er ikke like stort, men noen gode modeller finner du:

Er du utsatt for skader, kan det være lurt å velge en litt mer stabil modell til konkurranser. Heldigvis finnes det nå morsomme modeller med mer stabilitet, som for eksempel Asics Gel­Super J33 2. Kombinerer stabilitet, god demping og suveren løpsfølelse med lav vekt. 
 

Slik tester vi deg

Testen vår er vesentlig for at du skal få optimale sko.