Trening i sommerferien

Hvordan få tid til trening i ferien? Her er noen tips for å holde hjulene i gang.

Endelig ferie! Lite eller ingen jobbforpliktelser, ingen skole og barnehage å rekke og få fritidsaktiviteter for barna på ettermiddagstid. Likevel er sommerferien så tettpakket med aktiviteter at mange får mindre tid til trening i ferien enn ellers. 

For å få tid til trening, er det lurt å velge noe som er lett å gjennomføre og krever liten organisering. Løpeturer i den deilige sommerlufta et supert alternativ. Løping er enkelt, effektivt og kan gjøres omtrent hvor som helst. Det eneste du trenger er treningstøy og et par gode løpesko. 

Vær realistisk

Sett opp et program du er sikker på at du klarer å gjennomføre og løp gjerne korte turer fremfor å droppe treningen helt. Ønsker du å følge et treningsprogram, finner du flere å velge mellom her.

Planlegg godt og velg smarte tidspunkt

Avtal treningstid med familien eller kjæresten hver uke. Når dere på forhånd har satt av tid til trening, unngår dere uenigheter og det blir enklere å gjennomføre treningen.

Et annet tips er å løpe om morgenen og gjerne før frokost, da er temperaturen ofte behagelig. En rolig tur som ikke er for lang går fint på tom mage. Du får en god start på dagen, treningen er unnagjort og du kan slappe av med familie og venner med god samvittighet de neste timene. Dessuten smaker frokosten ekstra godt etterpå!

Legg treningen til morgenen, så får du det gjort! Og avtal gjerne med kjæresten eller familien på forhånd. Det blir enklere å få gjennomført treningen dersom dere er innstilt på det.

Løp sammen

Løp sammen med barna. Er de små, tar du dem i løpebarnevognen. Er de større, kan de løpe sammen med deg eller sykle ved siden av. 

I våre butikker finner du sportsvognen Thule Glide, som fungerer til løping i alle typer terreng. Det er en sikker vogn som gir en myk og behagelig tur med fjæring bak for god stabilitet. Pris: 4300 kr.

Intervaller og styrketrening

Ønsker du en tidseffektiv økt som gir formen et løft, kan du velge intervalltrening. Det er viktig å holde igjen og ikke løpe maks. Du finner forslag til økter du kan kjøre nederst i denne artikkelen.

Legg gjerne inn noen korte økter med styrketrening for mage, rygg og bein etter løpeturen. Du får gjort mye på 10 minutter!

Vær aktiv

Velg en aktiv ferie hvis du har mulighet. Sykkelturer eller turer på bena med familien er også god trening. Når dere er på båttur, kan du ta årene fatt og ro litt av og til i stedet for å bruke påhengsmotoren hele veien. 

Løp på sightseeing!

Den beste måten å bli kjent med et nytt sted, er til fots. Er du i en storby, kan det bli mye å rekke over hvis du skal gå. Ta heller på deg løpeskoene, så får du sett mer. Legger du en slik løpetur til tidlig om morgenen kan du se byen våkne, bli kjent med strøkene rundt hotellet og få gode ideer til dagens aktiviteter.

Skaff deg en aktivitetsmåler

Med en aktivitetsmåler kan du enkelt se hvordan små, men gode valg gir store resultater. En aktivitetsmåler gir deg kontinuerlig oversikt over aktivitetsnivået ditt og kanskje også et ekstra push til å bevege deg mer. Alle data synkroniseres kjapt og enkelt mot smarttelefon, nettbrett eller PC. Garmin Vivosmart HR eller HR+ er et av alternativene. En av våre medarbeidere har skrevet en omtale av produktet her.

Garmin Vivosmart HR/HR+ er et morsomt og nyttig verktøy for deg som vi ha god oversikt over hverdagsaktiviteten og treningen din. Den overvåker pulsen din 24 timer i døgnet, 7 dager i uken. All aktivitet registreres, det samme med søvnen din. HR uten GPS: 1500 kr. HR+ med GPS: 2400 kr.

Uansett hvilke råd du velger å følge, ønsker vi deg en fin sommer og god trening!

RELATERT KUNNSKAP

Slik tester vi deg

Testen vår er vesentlig for at du skal få optimale sko.