Slik forbereder du deg

Vi har vi spurt en ekspert om gode tips til hvordan man skal forberede seg på de krevende hinderløpene.

Ludvig Werkmäster er verdensmester i OCR i aldersklassen 18-25 og medlem av Team Icebug. Han har gode råd til opptrening og utstyr – slik at du kan stille mest mulig forberedt på startstreken.

– Meld deg gjerne på sammen med venner eller kollegaer, sånn at dere kan trene sammen og peppe hverandre før løpet. Det er gøy å løpe sammen, fordi man kan hjelpe og motivere hverandre underveis. Ikke minst er det et kult minne, mener Ludvig.

Ludvig Werkmäster er verdensmester i OCR i aldersklassen 18-25 og medlem av Team Icebug. Ludvig, eller Ludde, som han blir kalt, anbefaler at man danner et lag sammen med venner eller kollegaer, fordi det er morsomt å løpe sammen. Da kan man hjelpe hverandre underveis og man får et kult minne å se tilbake på. Her er han sammen med Siri Englund, som også er en del av Team Icebug. Siri ble verdensmester i OCR i 2014.

Slik trener du

– Løping er grunnleggende, så desto bedre man er til å løpe, jo fortere går det og jo mer krefter har du når du kommer frem til hinderet du skal forsere. Dersom du ikke har løpt så mye, gjelder det å øke mengden litt og litt for å unngå skader. Å variere løpingen er også viktig for å få progresjon og ikke minst for å beholde løpegleden, forteller Ludvig.

For å komme seg gjennom de ulike hindrene må man ha god overkroppstyrke og godt grep. Ludvigs tips er å klatre i tau, ta chins, armhevinger, eller bare løfte tunge ting. Har du ikke tilgang til et treningssenter med mulighet for å øve på dette, kan du oppsøke en såkalt Tuftepark eller være kreativ og bruke omgivelsene rundt deg. Kanskje kan du bruke lekestativet på lekeplassen i nærheten til å trene i?

Du må ha et godt grep, god overkroppsstyrke og ikke minst trenger du god kondisjon og utholdenhet. Det anbefales å trene styrke som aktiverer hele kroppen. Burpees er en favorittøvelse blant mange hinderløpere, fordi den krever styrke i både overkropp og underkropp, samt kjernemuskulatur.

– Mitt tips er å klatre i tau, ta chins, armhevinger, eller bare løfte tunge ting. Det kommer man langt med, sier han.

Dette trenger du

Det gjelder å velge sko som sitter godt på foten – også når du tråkker gjennom gjørma.

– Mange av hindrene er bløte og sleipe og terrenget er variert, så sko med godt grep er viktig. Grepet kan nemlig avgjøre om du klarer å komme deg over hinderet eller ikke. Jeg pleier å løpe med Icebug Acceleritas OCR eller Zeal, forteller Ludvig. 

Den aller beste opplevelsen får du med slitesterke terrengsko som gir skikkelig feste. Det finnes sko som faktisk er laget nettopp med tanke på hinderløp, slik som Icebug Acceleritas OCR RB9X. Terrengskoen har skikkelig grep og sitter bra på ulike hindre med knotter også under mellomfoten. Pris: 1300 kr.

Når det gjelder sokker velger noen å løpe i neoprensokker for å holde føttene varme når de blir våte, mens andre velger tynne og lette sokker for å spare vekt. Du kan også gå for ullsokker, som isolerer uansett om de er tørre eller våte.

På kroppen

Du kan gå for lang bukse/tights og langermet genser for ekstra beskyttelse, eller kortere klær for å spare vekt. Det kan også være komfortabelt å ha på seg en buff eller lue. Noen velger å bruke hansker for å få bedre grep på de ulike hindrene. 

– Det viktigste er at du velger klær som er komfortable å løpe i og som ikke blir for tunge når de er våte og gjørmete, råder Ludvig.

På kroppen kan det være godt å ha ull, slik at du holder deg varm på kroppen også når du er våt. Velg da ull som har en lett våtvekt, slik som for eksempel Energy-serien til Devold, som du finner i våre butikker. 

 

RELATERT KUNNSKAP
RELATERTE PRODUKTER

Slik tester vi deg

Testen vår er vesentlig for at du skal få optimale sko.