Test: SHFT

SHFT er en digital løpecoach som hjelper deg med teknikken på et imponerende vis. To små sensorer og en app på telefonen hjelper deg til å bli en mer effektiv løper.

Ved hjelp av to sensorer, en du fester på skoen og en du har på brystet, måles en rekke parametre kontinuerlig. Jeg har løpt noen uker med SHFT og har fått analysert i overkant av hundre tusen steg. Her er min vurdering av produktet.

Sensorene er små, og du merker ikke noe til dem mens du løper. Du må ha med mobilen på økta, og skal du ha audio-tilbakemeldinger underveis bør du ha øretelefoner. 

Hvordan fungerer SHFT?

Med SHFT måles blant annet steglengde, stegfrekvens, G-krefter i landingen, brems fra landingen, vertikal bevegelse, vinkel på overkroppens fall og flere andre parametre som jeg kommer tilbake til. Alle disse dataene blir analysert i appen på telefonen. Men disse målingene blir ikke bare en lang rekke med tall og grafer på appen. Mens du løper har du en coach på appen som gir deg beskjed på øret om hvordan du løper. Coachen kommer med forslag til endringer du kan gjøre som vil hjelpe på løpeteknikken din. Dette er et system som er veldig enkelt å bruke. Så lenge du har sensorene på, og fester de riktig på skoen og brystet får du målingene med veldig god presisjon.  

Tilbakemeldingene kommer som form av en oppsummering av målingene og eventuelle korrigeringer. Det fine med tilbakemeldingene er at de er enkle og gjennomførbare. Utviklerne av programmet har nok brukt mest tid på å programmere tilbakemeldingene, og mindre på stemmen som gir dem. Den monotone stemmen til coachen høres ut som en kvinnelig versjon av Stephen Hawking, men hun har peiling på løpeteknikk. Du trenger heller ikke å ha coachen på øret hele tiden, det blir slitsomt.

På den første økta løper du gjennom en «screening», en første kartlegging. Etter første løpetur får du en grundig gjennomgang av din løpeteknikk i form av gode grafiske framstillinger av alle parametre. Du får både ros og ris, og du får forslag til øvelser for å styrke dine svake sider. 

Når du har løpt noen turer med SHFT, blitt kjent med tilbakemeldingene og fått et mer bevisst forhold til hva du bør jobbe med, kan du gå inn på innstillingene på appen og velge sjeldnere beskjeder, eller ingen overhodet. Da får du i stedet en gjennomgang av økta etterpå. På økter der du «bare vil løpe» kan du altså fortsatt logge teknikken din. Så kan du ha egne økter der du har full coaching og jobber fullt og helt med teknikk.

Inne i appen blir hver løpeøkt registrert, der målingene dine gir deg et resultat i kategoriene: «movement», «efficiency» og «impact», pluss en totalvurdering. I hver av disse kategoriene finner du grafer på målingene på alle parametre som er relevant for den kategorien. Hver enkelt måling er godt forklart og lett å forstå. 

Økt fokus på watt

I sykkel har watt lenge vært det viktigste målet på belastningen, og SHFT bruker også watt for å måle hvor effektivt du løper. Wattforbruket opp mot fart sier noe om løpsøkonomien din, og forholdet mellom disse tallene over tid danner et bilde av hvordan løpsøkonomien utvikler seg. Samme fart med færre watt er et tegn på mekanisk sett mer effektiv løping. 

Sensoren på skoen måler også pronasjonsbevegelsen på foten, men fordi du bare har én sensor fanges ikke forskjellen mellom høyre og venstre fot. Jeg varierte mellom hvilken sko jeg brukte den på og fikk dermed registrert både normal og overpronasjon, hvilket stemmer for min fot. Den registrerer også vinkelen på foten ved landing og hvilken del av foten som er den første som treffer bakken. I tillegg får du vinkelen på ankelen i frasparket. Dette kan for eksempel brukes til å få et bilde av hvor aktiv man er i stegavviklingen på forskjellige hastigheter. 

Hvem er SHFT for?

Dette er først og fremst et verktøy for løperen som er motivert for å jobbe for å forbedre løpeteknikken. SHFT er et genialt verktøy for nybegynnere eller løpere som trenger å ta tak i teknikken for å forbedre seg som løper. Som nybegynner er dette et kjempenyttig hjelpemiddel, fordi man lærer seg å løpe effektivt fra starten av, med kyndig hjelp. Folkene bak SHFT kan løpeteknikk og fokuserer på de riktige tingene. De klarer å se helheten i god løpeteknikk, og har en veldig god pedagogikk i coachen, så man kan enkelt forstå instruksene og hvorfor man skal gjøre dem. Med SHFT kan mange ferske løpere få en morsommere start på løpelivet, der man heller vektlegger å løpe lett og effektivt, ikke bare knallharde intervaller for å få opp oksygenopptaket. Løper du lange løp, og har stagnert på distansen din, er også SHFT et godt hjelpemiddel for å få mer ut av kapasiteten din så du kan knuse den mosegrodde persen på mila. 

Er du fersk i løpingen, eller skal du løpe din første maraton, så ville jeg brukt øktene nå på våren til å øve inn en effektiv løpeteknikk, så blir løpingen både lettere og snillere for beina, og til det er SHFT en kjempefin treningspartner.

Konklusjon

Hvis du har lyst til å forbedre løpeteknikken din er dette et produkt du bør vurdere. Det er enkelt i bruk og du trenger ikke å ha noe særlig bakgrunnskunnskap om løpeteknikk for å forstå tilbakemeldingene. Appen på telefonen er lettfattelig og gir deg verdifull informasjon om egen løpeteknikk og utvikling over tid. Er du fersk i løpingen eller skal løpe din første maraton, er det lurt å bruke øktene nå på våren til å øve inn en effektiv løpeteknikk. Da blir løpingen både lettere og snillere for beina. Til det er SHFT en kjempefin treningspartner.

Du finner SHFT i Löplabbets butikker og i nettbutikken her. Pris: 2600 kr.

Slik tester vi deg

Testen vår er vesentlig for at du skal få optimale sko.