Test: Garmin Forerunner 920XT

En klokke for deg som trener allsidig og mye. God batterikapasitet, skreddersydde datafelter og varsler og enkel trådløs overføring av data via WiFi eller Bluetooth.

Mange ble skuffet da Garmin oppdaterte FR 220 og FR 620, men ikke multisportklokken Forerunner 910. FR 920 representerer på mange måter en liten, men likevel veldig stor oppdatering.

FR910 har vært på markedet noen år nå, og er en multisportklokke laget spesielt for triatlon og lange konkurranser. Bruksområdet og hvem den passer for er stort sett det samme i oppdaterte FR920, men oppfølgeren har fått en ansiktsløfting med lavere vekt, slankere klokke og bedre reim – den har rett og slett blitt lettere å leve med. Et godt valg for deg som trener allsidig og mye. God batterikapasitet, skreddersydde datafelter og varsler og enkel trådløs overføring av data via WiFi eller Bluetooth. Klokken har svømmefunksjon, er kompatibel med flere sykkelsensorer og har et pulsbelte som måler løpsøkonomien din

Løpsfunksjoner

I en løpeøkt er det ikke store forskjellen på en FR920 og en FR620, som er toppmodellen for løping. Det du får i tillegg er en innebygd metronom, som du kan bruke til å øve på å løpe med riktig stegfrekvens. Du stiller inn metronomen på den stegfrekvensen du vil ha, og velger om du vil ha pip, vibrasjon eller en kombinasjon til å vise takten. Du velger også hvor ofte den skal pipe. 180 pip i minuttet kan bli litt slitsomt for både deg og de du løper med, så du kan velge mellom hvert andre, tredje, fjerde eller sjette slag. Jeg løp en del økter med metronomen og spesielt på de rolige øktene var det fint å bli minnet på stegfrekvensen slik at ikke takta blir for lav.

Pulsbeltet som følger med har en bevegelsessensor som måler tre parametre på løpeteknikken din – stegfrekvens, kontakttid i bakken og vertikal bevegelse gjennom steget. Du får en god grafisk fremstilling av disse dataene både underveis i økta og på treningssiden til Garmin der du laster opp øktene. Disse målingene kan si en del om hvordan du løper, og hva du eventuelt kan ha nytte av å bli bedre på.

GPSen er som ventet meget bra både på tilkoblingstid, stabilitet og nøyaktighet. Den er veldig rask til å reagere på fartsendringer, så du slipper å vente til langt ut i intervalldraget før farten vises riktig på klokken.

Som FR620 og 220 har også FR920 et akselerometer i klokken som måler fart og distanse når du ikke bruker GPS. Løper du på mølle eller på bane innendørs, får du anslått fart og distanse basert på armpendelen din. Dette er ikke like nøyaktig som GPS eller fotsensor, men du får loggført treningen din, og på hastighet mellom 10–16 km/t er den ganske nøyaktig. Denne funksjonen kalibrerer seg selv når du løper med GPS, så den blir mer og mer nøyaktig jo mer du får løpt den inn.

Klokka bruker treningsøktene dine til å anslå tiden din på distanser fra 5 km til maraton, samt ditt maksimale oksygenopptak. Du får også registert rekorder på klokken: Raskeste kilometer, raskeste mil, lengste løpetur og flest brente kalorier. Slår du en rekord får du et varsel opp etter økta er over.

Du får også registert rekorder på klokken: Raskeste kilometer, raskeste mil, lengste løpetur og flest brente kalorier. Slår du en rekord får du et varsel opp etter økta er over.

Sykkelfunksjoner

Triatlon er mer enn bare løping. Når du sitter på sykkelen har du flere muligheter med FR920 til å logge treningen din. Skal du ut på en sykkeløkt kan du gjøre det så enkelt som å sette opp skjermbildet til å vise km/t i stedet for min/km, og bruke kun GPS til å gi deg fart og distanse. Men du har også mulighet til å koble til sensorer som måler tråkkfrekvensen din og/eller hvor mye kraft du produserer i hvert tråkk. Kadensmåler og wattpedaler er ekstrautstyr, men kan kjøpes via Garmin. Sykler du mye kan du legge inn forskjellige sykkelprofiler, så du har en for terrengsykkelen, en for raceren og en for veltepetteren.

Svømmefunksjoner

FR920 har to modus for svømming – basseng eller åpent vann. Svømmer du i basseng legger du inn lengden på bassenget, så måler klokken hvor langt du har svømt, antall svømmetak pr lengde, effektiviteten på svømmingen din og farten. For å gjøre disse målingene bruker den akselerometeret i klokken. Pulsbeltet til Garmin sender signaler trådløst via ANT+, disse signalene er ikke sterke nok til å sende under vann.

Svømmer du i åpent farvann har du fortsatt akselerometeret til å analysere svømmetakene dine, men du har i tillegg GPS til å måle fart og distanse. GPSen er ikke like nøyaktig i vann som til lands. Tilkoblingen til satellittene er dårligere pga at klokken går over og under vann hele tiden, ikke spør meg hvorfor, men det spiller inn på nøyaktigheten på GPSen, derfor vil du kunne se små avvik fra hvor du faktisk har vært,  men det er ikke snakk om mer enn 5–10 % avvik på distanse ved en lengre svømmetur. Leste et tips på nettet om at hvis du vil ha puls på svømmingen kan du bruke MioAlpha sin MioLink, som måler pulsen på håndleddet. Bruker du de på samme arm er beltet og klokken så nærme hverandre at du får signal under vann. Har ikke testet dette selv, da du kun kan søke etter puls i svømming i åpent farvann og ikke i basseng. Vannet i Trondheimsfjorden er litt i kaldeste laget til at dette vil bli testet med det første.

Aktivitetsmåler

I tillegg til å være en rå treningsklokke er dette også en aktivitetsmåler som måler hverdagsaktiviteten din. Den måler hvor mange skritt du tar i løpet av døgnet, hvor mye du sitter stille og hvor mye du beveger deg. Du setter deg mål for hvor mye du skal bevege deg per dag og kan enkelt holde oversikt over hvor mange steg du har igjen for å nå målet. Siden FR920 er både mindre, lettere og mer behagelig å ha på armen enn forgjengeren kan du fint bruke klokken som hverdagsklokke og ha nytte av denne aktivitetsmåleren.

Smartklokke?

Har du en smarttelefon med Bluetooth Smart kan du pare klokken og telefonen sammen, så får du varsel opp på klokka når det skjer noe på telefonen. Du kan blant annet lese SMS og facebookmeldinger, se hvilket nummer som ringer og få pushvarsler fra appene på telefonen din. Om du løper med mobilen på langturene dine slipper du ta fram telefonen for å se hvem som ringer, man ofrer ikke snittfarten på økta for å snakke med telefonselgere eller sjekke snapchat?

Om du løper med mobilen på langturene dine slipper du ta fram telefonen for å se hvem som ringer, man ofrer ikke snittfarten på økta for å snakke med telefonselgere eller sjekke snapchat?

Garmin Connect

Øktene dine og hverdagsaktiviteten din får du god oversikt over på treningsiden til Garmin – Garmin Connect. Her har du både en desktopversjon og en app. Desktoppversjonen gir mest informasjon om øktene dine, her kan du analysere, planlegge og sammenligne økter, både dine egne og andres. Via trådløs overføring får du øktene over i treningsdagboka før du rekker å komme ned i hvilepuls igjen etter økta. Via mobilappen har du også mulighet til å se på øktene dine, men ikke like detaljert informasjon som du får på nett. Har du med mobilen på trening kan du bruke appen til å sende økta live til vennene dine, enten via en link på sosiale medier, eller vie e-postvarsler til de du legger til. Bruker du LiveTrack vil de som følger med kunne se deg på kart i sanntid, med fart, stigning og puls. Kanskje mer gøy enn nyttig, men for min del blir det alltid litt lengre og litt raskere de gangene jeg er på LiveTrack.

Via trådløs overføring får du øktene over i treningsdagboka før du rekker å komme ned i hvilepuls igjen etter økta.

Med denne oppdateringen har Garmin laget en multisportklokke som blir hverdagsklokken din. Jo mer du bruker den, jo nyttigere blir den. FR920 er en strømlinjeformet rå klokke der det er lite som lugger, den lever opp til forventningene og vel så det. Er du ute etter en toppklokke bør denne absolutt vurderes sterkt, for her er det både mye nyttig og gøy!

Slik tester vi deg

Testen vår er vesentlig for at du skal få optimale sko.