Test: Garmin Forerunner 630

Garmin Forerunner 630 etterfølger populære FR 620– og topper den, i følge Henrik Nordtug.

Garmin Forerunner 630 etterfølger FR 620, en av markedets mest avanserte løpeklokker, og har store sko å fylle.

Med FR 620 lanserte Garmin en rekke nye funksjoner og hevet lista for hva en pulsklokke skal gjøre utover det å måle fart, distanse og puls. Siden FR 620 har mange av funksjonene den lanserte blitt vanlige i både Garmins og konkurrentenes klokker, så hvorfor ikke heve lista enda litt høyere?

FR 630 er kompatibel med Connect IQ, gir deg smartvarsler fra telefonene, er en aktivitetsmåler utenom treningen og har metronom som hjelper deg å holde ønsket stegfrekvens. Alle disse funksjonene finner du i flere av de modellene Garmin har lansert det siste året, unntatt FR 620.

FR 630 er også mer enn en ren løpsklokke – med sykkelmodus og kompatibilitet med både kadensmåler og annet sykkeltilbehør fra Garmin. I tillegg til flere funksjoner som vi finner også i andre modeller kommer det noen helt nye, veldig spennende nyvinninger som jeg har fått testet over en god periode nå.

Andregenerasjons løpsdynamikk – mer data enn noen gang

I tillegg til stegfrekvens, vertikal bevegelse og kontakttid i bakken, som har vært Garmins funksjoner for løpsdynamikk fram til nå, måler FR 630 også steglengde og balanse i steget.

Balanse – smart, ny funksjon i Garmin Forerunner 630. Måler forskjellen på kontakttid i bakken mellom føttene dine. Er forskjellen stor er du i ubalanse og belaster den ene foten mer enn den andre. Godt å vite når du skal trene styrke og bevegelighet, for eksempel.

Balanse er definert som forholdet mellom kontakttid i bakken på høyre og venstre fot. Ulik kontakttid i bakken kan være en indikasjon på forskjeller både i styrke og bevegelighet i beina, noe som kan gjøre at den ene foten får mer belastning enn den andre.

Du får også et mål på vertikalt forholdstall, som tar utgangspunkt i steglengde og vertikal bevegelse pr steg. Jo høyere tall du får på denne målingen, jo mer beveger du deg opp og ned i forhold til framover. Underveis på treningen har du to skjermbilder der du får se målingene, med fargekoder for hvor bra du løper på hver egenskap.

Det er lett å lese av skjermen mens du løper, men etter løpeturen savner jeg mer informasjon på mobilappen om hver enkelt egenskap og hva målingene dine faktisk betyr. Garmin Connect-appen viser en graf med resultatet av målingene, men lite om hva målingene faktisk betyr.

Funksjonene for løpsdynamikk var den største nyheten på forløperen FR620. På FR630 er denne virkelig blitt bra, med blant annet forholdstall for vertikal/horisontal bevegelse, et tall som forteller deg mye om hvor teknisk godt du løper. Når energien brukes til å humpe opp og ned, mister du mye energi som burde vært brukt til framdrift. En svært nyttig tilbakemelding, altså.

Inne på nettversjonen av Garmin Connect er det imidlertid mye bedre fremstilt. Der kan du lese om hver enkelt egenskap og se god grafisk fremstilling av dataene. Hvis du skal bruke funksjoner for løpsdynamikk aktivt bør du derfor gå inn på nettsiden og lese deg opp på hva hver enkelt egenskap betyr.

Målinger på løpsdynamikk er i utgangspunktet nyttige, men for å få mest mulig igjen for målingene trenger man å ha litt kunnskap om løpeteknikk og løpsøkonomi.

Stresstest som fungerer

Du kan ta en stresstest med klokken, der du står oppreist i tre minutter med pulsbeltet på, så får du et resultat som sier noe om hvor stresset du er. Jo oftere du ar testen, jo bedre blir den. Puls er jo noe som varierer veldig fra person til person, så jo mer statistikk klokken har samlet på deg, jo mer nøyaktig blir testen. Jeg tok testen hver kveld til samme tid i 11 dager. Resultatet fra testen får du i form av et tall fra 1 til 100.

De tre første dagene fikk jeg samme score, 1 av 100, og konkluderte med at livet som skoselger ikke er særlig tøft. Men etter hvert som dagene gikk fikk jeg mer reelle målinger, som stemte bra med min egen følelse av tilstanden. Jeg fikk min høyeste måling på kvelden 28.11, ikke unaturlig for en trønder kvelden før cupfinalen…

Pulsen kan fortelle deg noe om allmenntilstand også, for eksempel kan den indikere stressnivå. Hvor mange som kommer til å ta på seg pulsbelte sånn til daglig for å sjekke stressnivået kan sikkert diskuteres, men en morsom funksjon er det absolutt.

Restitusjonssjekken er blitt mer presis

Denne funksjonen er egentlig ikke er ny, men både FR620 og andre klokker har gitt et varsel som sier «recovery status: good» etter noen minutter. I løpet av ganske så mange økter med Garmin-klokker på armen har jeg bare én gang opplevd å få noe annet enn «good» på denne testen, det var dagen etter julebordet 2013, da fikk jeg «fair». Når man får det samme hver gang blir en slik funksjon lite verdifull, men på FR630 får du status i form av et tall, noe som fungerer betydelig bedre.

Det laveste jeg fikk var –4 og det høyeste +10. Hvor lang skalaen er i hver ende skal jeg ikke si, men ifølge Garmin er du klar for en hard økt om du får +10. Her stemmer resultatet veldig bra med egen følelse av dagsform, for dagen etter en hard økt har resultatet vært lave tall eller minus.

Restistusjonstesten er nok en vesentlig mer nyttig testfunksjon enn stresstesten. Denne kan du ha mye nytte av, særlig ettersom den er blitt så veldig mye bedre på FR630 enn på forgjengeren. Bruk den til å sikre at du får nok restitusjon mellom øktene dine.

Anaerob terskeltest – den mest spennende funksjonen

Dette er den mest spennende funksjonen på FR 630 – estimert fart og puls for anaerob terskel. Når du løper med pulsbelte er det som regel for å kunne styre treningen eller for å trene i riktig sone. Å vite hva terskelpulsen din er vil derfor være viktig, slik at de hardeste øktene blir harde nok, og slik at du ikke løper for fort på feil økter.

FR 630 kan gi deg terskelpulsen på to måter, enten automatisk når du har løpt mange nok økter med stort nok spenn i puls eller du kan ta en test. Jeg tok testen, ettersom det gir raskest resultat.

Testen gjøres i form av en progressiv løpetur. Først varmer du opp i 10 minutter, så får du et varsel på klokken når du skal øke farten. Når du har løpt lenge nok og kommet høyt nok i puls avsluttes testen automatisk og du får se både hva terskelpulsen og terskelfarten din er. Terskelfart vil variere veldig ut fra dagsform, mens terskelpulsen vil være mye mer stabil fra dag til dag.

Test av anaerob terskel er kanskje den aller mest spennende nyvinningen med FR630. Testen kan nok ikke erstatte måling av laktat i blod, men vi tror nok at målingene blir mer presise med mer målehistorikk enn vi rakk i denne testen. Så vi har stor tro på at akkurat denne funksjonen vil bli en av de nyttigste og mest brukte på FR630.

Jeg har tatt flere lab-tester der jeg har testet anaerob terskel med laktatmålinger, og måler også laktat på trening ofte. Min terskelpuls fra lab-testene viser 168 i puls, mens på klokken fikk jeg 163. Det er ikke mange pulsslagene feil, men jeg hadde likevel håpet på mer presisjon. Med automatisk registrering er det godt mulig at den ville nærmet seg mer og mer den korrekte verdien etter hvert som jeg hadde løpt flere økter på høy puls, men det har jeg ikke rukket i løpet av de ukene jeg har testet klokken.

Uansett er det at du kan få beregnet terskelpulsen et nyttig verktøy, spesielt om du trener mot lange løp der kunnskap om terskelpuls kan hjelpe deg til å styre treningen og sørge for at ikke melkesyren tar deg for tidlig på lange intervalløkter og raske langkjøringer. Vil du ta en lab-test og få helt eksakte verdier for anaerob terskel kan du kontakte Löplabbet i Oslo, Bergen eller Trondheim (Lade).

Større og bedre skjerm, svakere touch-funksjon

Ved første øyekast er FR 630 veldig lik forløperen, men skjermen er faktisk mye større ettersom den den går ut over en større del av klokkefronten enn før. Borden rundt skjermen er mye tynnere på siden. Kontrasten i skjermen er forbedret, det gir enda bedre leselighet.

Touch-funksjonen er dog litt svakere. Den fungerer fint til vanlig bruk og trening, men når det kaldt ute og du har hansker på er den tregere enn før. Den fungerte stort sett bra under alle økter, men for å bla mellom skjermene med hansker på måtte jeg trykke flere ganger før den reagerte.

Aktivitetsmåleren og smartvarslene er det samme som på 920XT, Fenix 3, FR 225 og Vivoactive, samt FR 230 og FR 235 som også nylig har blitt lansert. Aktivitetsmåleren gir deg antall skritt, tilbakelagt distanse og antall kalorier enkelt fremstilt på skjermen. I tillegg loggfører den søvn og gir deg statistikk på Garmin Connect.

Både til hverdags og trening kan du også få varsler fra telefonen når du får meldinger, anrop, mail, snap, poke likes osv. Her kan du velge forskjellige varsler i treningsmodus og klokkemodus. Dette er en klokke som er såpass nøytral i utseende at du fint kan bruke den til hverdags også. Og jo mer du bruker den, jo mer nytte har du av aktivitetsmåleren.

Komplett klokke for deg som vil bli en bedre løper

Løpere som har ønsket seg den råeste klokka har hittil vært henvist til multisportklokker, store og tunge på armen og med mange overflødige funksjoner. Med flere nye funksjoner og forbedret batterikapasitet er FR 630 en bedre løpeklokke enn både Fenix 3 og 920XT. Disse klokkene er selvfølgelig mer allsidige, har bedre specs og har flere funksjoner, men for en løper er FR 630 klokken som gir deg mest tall og målinger å nerde med etter treningsøkta.»

Slik tester vi deg

Testen vår er vesentlig for at du skal få optimale sko.