Test: Garmin Fenix 2

Svært allsidig klokke som egner seg til det meste: løping, sykling, svømming, ski, alpint, snowboard og friluftsliv.

Garmin Fenix 2 kombinerer funksjoner for trening og utendørsaktiviteter. En klokke med mye teknologi – men som bare veier i overkant av 80 gram. 

Under testingen har klokken blitt benyttet mest til løping, men også sykkel, langrenn og svømming har blitt testet. Funksjoner og erfaringer knyttet til de ulike aktivitetsformene vil bli omtalt. 

Gode funksjoner for deg som trener variert

Trener du variert og ønsker å loggføre treningen din, vil en multisportklokke være den beste løsningen. På Fenix 2 velger du hvilken aktivitet du skal trene og får skjermbilder tilpasset denne. Etter trening har du full oversikt over øktene dine og kan sortere etter aktivitet når du skal sammenligne økter, eller se på den totale treningsmengden på de forskjellige aktivitetene. 

Andre sentrale egenskaper:

  • Rask og nøyaktig GPS
  • Innstilling av egne skjermbilder, 1-4 målinger per skjermbilde
  • Pulsmåling fra HRM-RUN, mykt og behagelig pulsbelte 
  • Punkt til punkt-navigasjon
  • God batterikapasitet, opptil 50 timer
  • Restitusjonskalkulator
  • Restitusjonsmåling ved start av trening
  • Personlige rekorder
  • Pulsvarsler
  • Live-Track, du kan sende økten din live på nettet og dele med venner
  • Trådløs overføring av økter via Bluetooth

Alt du trenger til løping – både ute og inne

For løping har klokken mye av de samme funksjonene som FR 620. GPS-en måler fart og distanse, pulsbeltet måler hjertefrekvensen og gjør målinger på løpeteknikken din. Løper du innendørs måles fart og distanse av et akselerometer i klokken, som beregner farten ut ifra armpendelen din. Målingene på løpsdynamikk som gjøres av pulsbeltet er veldig bra. Du får målt stegfrekvens, vertikal bevegelse og kontakttid i bakken. Ønsker du å utvikle teknikken din kan du bruke målingene til å se forbedringer over tid.

Både Fenix 2 og FR 620 har alt du trenger til løping. For ultraløperen vil batterikapasiteten og navigeringsmulighetene gjøre Fenix 2 til den perfekte løpeklokken. Om du løper en lang langtur og stopper for mat eller lignende underveis, kan du sette klokka i hvilemodus for så å gjenoppta økta. Dette sparer batteriet.

Få tilbakemelding på hastighet og teknikk når du svømmer

I likhet med FR 910, måler Fenix 2 hvor effektivt du svømmer, og teller antall lengder du svømmer i bassenget. Du legger inn bassenglenden på klokka før du starter økta. I svømmemodus stiller du også inn skjermbildene som du ønsker. Fartsmålingene er svømmerelevante, standard er minutt per 100 meter. Du kan se målinger på teknikken din, en SWOLF-score, som måler frekvensen din i forskjellig stilarter. Siden klokken bruker bevegelsen på armen din til å måle fart, teknikk og antall lengder, bør du stoppe klokken om du tar pauser for å gå ut av bassenget eller stopper midt i en lengde. Du får ikke målt pulsen din når du svømmer. Svømmer du i åpent vann bruker klokken både GPS og akselerometeret. GPS-en fungerer ikke optimalt under vann, derfor brukes akselerometeret i hovedsak til å måle farten.

Kompatibel med kadensmåler og wattpedaler

Sykkelfunksjonene til Garmin er veldig bra. Fenix 2 er kompatibel med kadensmåler, wattpedaler og kombinasjonssensorer for watt og kadens. Også i sykkelmodus velger du om du er innendørs eller ute. Med kadensmål får du målt tråkkfrekvensen din og hastigheten blir regnet ut fra omdreiningene til hjulet. Det er viktig at du legger inn riktig hjulstørrelse når du setter opp kadensmåleren. Om du vil ha klokken på styret finnes det festebraketter til klokka. Om du ikke bruker sensorer vil GPS-en måle fart og distanse på økta. Det krever litt mer batteri, men med tanke på batterikapasiteten til klokken er ikke det noe problem.

For den aktive skikjøreren

Er du mye i skibakken kan du bruke klokken til å logge turene dine. Du får oversikt over hvor mye tid du bruker i bakken, hastighet per runde du kjører og hvor mange høydemeter du har kjørt. Klokken er også kompatibel med actionkameraet Garmin Virb og Virb Elite. Du kan bruke klokken som fjernkontroll til kameraet om du vil filme når du kjører.

Finn frem på tur

Den første utgaven av Fenix var en tur- og frilufts-GPS. Selv om klokken nå har integrerte treningsfunksjoner, har den fortsatt de samme gode funksjonene til friluftsbruk. Du kan lagre kartpunkter på klokken både fra PC og mobiltelefon i forkant av turen. Klokken viser veien til punktet og avstanden dit, dog i luftlinje. Det kan med andre ord være lurt å ta en titt på kartet for å finne den mest fornuftige ruten rundt eventuelle vann og topper. Du kan også lagre punkter på klokken underveis, slik at du kan navigere etter disse når du skal tilbake. Du kan bruke navigering både når du løper, sykler og svømmer.

Til turbruk bør du bruke innstillingene på GPS som bruker minst batteri. I dette moduset oppdaterer den seg til satellittene en gang i minuttet og levetiden på batteriet opp til 50 timer. Du kan også tegne ruten din inn i et kart på mobil eller PC, og følge ruten via et stilisert kart på klokken. Genialt når du løper steder du ikke er godt kjent, eller når du er på storbyferie og vil innom severdighetene til fots.

Overfør og del treningsdata

I likhet med FR 620 kan du koble Fenix 2 til nettverket ditt hjemme for rask og enkel overføring av treningsfiler til Garmin Connect. Dette gjøres veldig enkelt første gang du kobler klokken til en PC/Mac. Har du iPhone 4s eller nyere kan du koble klokken til telefonen og få varsler når du får tekstmeldinger, telefonsamtaler osv. Dette er ikke kompatibelt med androidtelefoner ennå, men det skal komme en oppdatering senere. Via telefonen kan du også sende økten din live på nettet, via mobilapplikasjonen.

God batterilevetid

Det står oppgitt at klokken har opptil 50 timer batteritid. Dette er i et GPS-modus som oppdaterer seg hvert minutt – uten noen sensorer som pulsmåler eller andre enheter. Når du trener med sensorer, bluetooth og GPS, vil batteritiden være på pluss minus 15 timer. Batterikapasiteten er imponerende med tanke på hvor avansert klokken er.

Bruk tid på å bli kjent med klokken

Dette er klokken for deg som trener mye, lenge og variert. Avanserte funksjoner for trening kombinert med GPS-funksjoner fra friluftsliv gjør dette til en klokke som dekker mange behov. For å utnytte den maksimalt anbefaler vi å bruke litt tid på å bli kjent med funksjonene. 

Slik tester vi deg

Testen vår er vesentlig for at du skal få optimale sko.