Tid for terreng!

Verdens fineste treningsstudio ligger omtrent rett utenfor døra til de aller fleste av oss, og er helt gratis. Her får du alle tipsene du trenger om terrengløping. 

Terrenget er den perfekte arena for trening. Bryt asfaltvanene dine og kom deg ut i skogen! 

Det er gøy å løpe i terrenget, og smart - ikke minst. Å løpe i terrenget er noe av det mest skånsomme og fornuftige du kan gjøre for beina dine. Mens løping på asfalt og grus gir ensidig belastning, gir det myke underlaget i terrenget naturlig demping og kroppen får helt andre utfordringer.

Hvorfor investere i terrengsko? from Löplabbet Norge on Vimeo.

Dette trener du i terrenget:

I skogen trenes balanse og koordinasjon på en helt annen måte enn langs asfaltveien. Når du løper opp bakker, rundt trær og hopper over bekker, blir løpingen svært variert. Alle ujevnhetene får beina til å våkne. Her må føttene og anklene jobbe på en helt annen måte enn på asfalten.

Du får også mye god styrketrening av å holde balansen, hele tiden tilpasse deg underlaget, løpe eller klyve opp bratte kneiker og slippe deg utfor i nedoverbakkene. I tillegg gir det kuperte terrenget naturlig variasjon i puls, som gir deg en intervalløkt nesten uten å legge merke til det.

Ikke minst byr terrenget på fantastiske naturopplevelser. Utsikten, den friske lufta, lyden og lukten av natur. Men du har også mørk skog, våt myr, røtter og glatte steiner. Ergo: For en trygg og god løpsopplevelse, er det viktig med godt grep. 

 

Velg riktige terrengsko from Löplabbet Norge on Vimeo.

Skal du kjøpe terrengsko? Vi anbefaler disse modellene; 
 

Løper du et strekke på asfalt før du er i terrenget, anbefaler vi disse modellene;

La Sportiva Helios SR
Hoka Speedgoat 2 herre / Hoka Speedgoat 2 dame
Inov-8 X-Claw 275 herre / Inov-8 X-Claw 275 dame
Altra Superior 2.0 herre / Altra Superior 2.0 dame
Icebug Oribi RB9X / Icebug Oribi RB9X dame
New Balance Fresh Foam Hierro, herre / New Balance Fresh Foam Hierro, dame
Saucony Peregrine 7, herre / Saucony Peregrine 7, dame

Løper du kun på grusvei og på stier, anbefaler vi disse;

Inov-8 X-Talon 200
VJ Irock
VJ Amas
Altra King MT herre / Altra King MT dame
Inov-8 X-Talon 212

Løper du mest på sti og krevende terreng, anbefaler vi;

Inov-8 X-Talon 225
Altra King MT herre / Altra King MT dame
VJ Irock
Inov-8 X-Talon 200

Perfekt for nybegynnere

Skal du begynne å løpe er terrenget perfekt. Start med én til to turer i uken, ikke lenger enn en time. Ikke tenk så mye på hvordan formen din er. Prøv heller å nyte den friske lufta og naturen rundt. Det er helt ok å veksle mellom å gå og å løpe. 

Løpeteknikk i terreng

Terreng kan være så mangt, fra relativt ukomplisert underlag til det aller mest utfordrende. Er du nybegynner i terrenget, så begynn med de enkleste løypene først. Målet er full kontroll på hvor du setter beina og å holde farten oppe også i nedoverbakkene. Etter hvert får du mer styrke i ankler og legger, koordinasjon og balanse skjerpes, og du kan prøve deg på mer utfordrende terreng.

Er du nybegynner, begynn på stier og i lysløypetraseer, deretter i litt mer kupert terreng og til slutt på mer ujevnt underlag. 

Begynn på stier og i lysløypetraseer, deretter i litt mer kupert terreng og til slutt på mer ujevnt underlag. Senere kan du oppsøke en alpinbakke og øve på nedoverbakkeløping. Husk å se mer enn ett skritt frem når du løper. Bruk øynene aktivt og let etter det beste veivalget.

 

Slik varer skoene lenger from Löplabbet Norge on Vimeo.

Så til teknikken. Bruk armene! Armene er med på å bestemme frekvensen på beina. Ikke løp passivt og forsiktig, men ha et bestemt og hardt fotisett. Da er sjansene mindre for at du faller eller tråkker over. 

Du kan gjennomføre de samme øktene i terrenget som langs veien. Pulsen varierer selvsagt etter hvor fort du løper, men også etter hvordan terrenget er formet. Her har vi samlet noen gode forslag.

Hold føttene varme

I terrenget er det ofte mer gjørme, fuktighet, vannpytter og et generelt våtere underlag enn det du er vant til fra asfalt og landevei. I sommerhalvåret er det sjeldent noe problem å bli litt våt, men på høsten og vinteren kan man bli skikkelig kald hvis man plumper uti. 

Hold deg varm på føttene i terrenget from Löplabbet Norge on Vimeo.

For å holde på varmen anbefaler vi enten Gator våtsokk (her finner du halvsokken i samme type) eller den helt vanntette Sealskinz-sokken