Stressfraktur

Stressfraktur eller tretthetsbrudd kommer av at skjelettet svekkes grunnet overbelastning og mangel på restitusjon.

Stressfraktur er mest vanlig i idretter med mye løp og hopp. 50 % av alle slike brudd oppstår i skinnbeinet i leggen, 25 % i forfoten – og det er ikke bare aktive løpere som kan rammes.

Skaden oppstår vanligvis noen uker eller måneder etter at man begynner å trene. Trening på hardt underlag eller dårlige og lite dempete sko kan være en medvirkende årsak. Rundt halvparten av alle stressfrakturer finner vi i leggen. Omtrent 25 % oppstår i fotroten.

Ved belastning og gradvis økning i belastningen vil bensubstansen øke og benet bli sterkere. Ved overbelastning og for lite restitusjon vil skjelettet bli svakere og et brudd kan oppstå.

Symptomer

Akutt smerte ved belastning. Smertene forsvinner ofte når du hviler, men kommer tilbake ved trening. Det er ømhet og ofte hevelse i frakturomårdet. Hoppetest er positiv. 

TA HOPPETESTEN Enkel test for å sjekke om du kan ha et tretthetsbrudd i leggen. Testen skal utføres uten sko. Hopp opp og land på det skadede benet, dersom landingen er smertefull, kan det tyde på stressfraktur.

Risikogruppe

Noen er mer utsatt enn andre. Eksempler er personer med dårlig ernæringsstatus og lave verdier av kalsium og vitamin D, eller personer som øker for fort på treningsmengde og/eller intensitet og restituerer for lite. Det er ikke bare de mest aktive som er utsatt. Også mosjonister vil kunne utvikle stressfraktur, for eksempel grunnet feilbelastning eller dårlige sko. Feilstilling i ledd kan også bidra til skaden.

Hva bør du gjøre?

Få avklart om smertene du opplever kommer av en stressfraktur gjennom undersøkelse hos lege eller fysioterapeut og etterfølgende billeddiagnostikk (røntgen, MR, CT eller scintigrafi).

Har du et tretthetsbrudd er hvile det aller viktigste. Behandling av tretthetsbrudd krever avlastning og ro. Bruk krykker i seks til åtte uker ved skinnebensbrudd (tibiafraktur) og fire uker ved leggbensbrudd (fibulafraktur). Husk også på viktigheten av riktige sko, samt nok og riktig næring.

Innleggssåler eller spesialtilpasset fotseng fra Klaveness kan hjelpe. Tilskudd av D-vitamin, fordi mangel på vitamin D er en vanlig årsak til benskjørhet. 

Når bruddet er grodd, bør du få hjelp til opptrening av fysioterapeut. Ta deg god tid! Det er også viktig å få kartlagt hvorfor skaden oppstod.

Hva slags utstyr trenger du?

Løpesko med god støtdemping og/eller sko som kan korrigere feilbelastning. En spesialtilpasset innleggssåle fra Klaveness for å korrigere ugunstige trykkpunkter i skoen.

RELATERT KUNNSKAP
Løpeteknikk
Naturlig løping
Løpeteknikk
Hva er dropp?
Løpeteknikk
Ta tåhev!

Slik tester vi deg

Testen vår er vesentlig for at du skal få optimale sko.