Stive lår og feiltrening

Når lårene er stinne og du bare ikke får opp farta. Da har du trent feil. 

Du er ute og løper, men får ikke opp farten. Du har følelsen av konstant melkesyre i beina, men i realiteten ingen opphopning. Kan det være feiltrening?

Svaret er ja. Årsaken er antageligvis for mange økter med for høy intensitet. Ved feiltrening opplever du ikke lenger noen fremgang på treningen. Alt føles tungt og du klarer ikke å henge på treningskameratene.

Symptomer

  • Du føler at du har melkesyre uten at du har det
  • Lårene er stive og ømme
  • Du klarer ikke å komme opp i fart selv om pulsen er lav
  • Gjennomsnittspulsen er høyere enn vanlig, du har høyere verdier av melkesyre enn normalt og fremgangen opphører

Hvorfor skjer det?

Treningen foregår med for høy intensitet – det er ingen forskjell på intervall og langkjøring. Mye av treningen foregår over anaerob terskel (AT) og restitusjonsfasen er for kort. Muskulaturen overbelastes fordi belastningen er for ensidig. Du har rett og slett trent for hardt i forhold til hva kroppen din tåler. Når muskulaturen er overbelastet, trekker den seg sammen. Sirkulasjonen reduseres og muskelarbeidet blir mer krevende.

Risikogruppe

Personer som driver med trening der bevegelsene er monotone og gir mye ensidig belastning, er mest utsatt for feiltrening.

FEILTRENING ELLER OVERTRENING? Feiltrening er ikke det samme som overtrening. Overtrening er en mer vedvarende tilstand og kjennetegnes av symptomer som utmattelse, reduserte prestasjoner, vekttap, tap av lyst til å trene og humørsvingninger.

Hva kan du gjøre?

Du trenger å bli undersøkt av en fysioterapeut og få hjelp med å strukturere treningen din bedre. Du bør få et tilpasset treningsprogram for 4–6 uker. Enkelte har også nytte av tverrmassasje utført av massør med spesialkunnskap.

Ikke fortsett med treningen som har ført til symptomene. De rolige løpeturene skal være rolige, og de harde øktene skal kun være opp mot anaerob terskel. Ingen av øktene skal ha varighet over 45 minutter. 

Intensitetsstyring er viktig for at du ikke skal havne i samme situasjon en gang til. En laktattest/melkesyreprofiltest vil gi deg et tydeligere bilde av hvordan du bør trene.

 

RELATERT KUNNSKAP
Løpeteknikk
Naturlig løping
Løpeteknikk
Hva er dropp?
Løpeteknikk
Ta tåhev!

Slik tester vi deg

Testen vår er vesentlig for at du skal få optimale sko.