Slik tester vi deg

Siden vi startet opp i 1987, har vi testet kundene våre på speilkasse og tredemølle for å finne de riktige skoene. Testen er selve forretningsideen vår, slik har vi gjort det i mer enn 25 år.

Testen vår er vårt viktigste verktøy i jobben med å finne løpesko som passer deg optimalt. Derfor er testen inkludert i prisen for deg som kjøper sko. Hvis du vil ta testen og få en anbefaling om sko uten å handle hos oss, koster det 250 kr. Pengene får du igjen hvis du kommer tilbake og kjøper skoene vi anbefalte. Det er ingen tidsbegrensning her, men det kommer nye sko hvert halvår, så testen har ikke særlig lenger levetid enn det. 

1. Hva er din bakgrunn og dine behov?

De ansatte i våre butikker er det som virkelig skiller oss fra alle andre som selger løpesko. Alle de du møter i butikkene våre er løpere selv, med milevis og årevis av erfaring. De har møtt medgang og motgang, de har vært skadet, de har gått hele veien. Noen av dem relevant utdannelse – idrettsfag, fysioterapi osv. Alle har selvsagt også begynt å løpe en gang, de har alle vært nybegynnere selv og vet hva det betyr.

Før vi kan hjelpe deg med å finne sko, må vi vite litt om deg og treningen din. Er du nybegynner som skal begynne å løpe eller er du allerede i gang? Hvor lenge har du løpt? Hvor ofte og langt løper du? Har du vært skadet eller har du vondt noe sted? Ser du etter løpesko til mengdetrening eller raske turer og intervall – til terreng eller asfalt? 

Alle du møter i våre butikker er løpere selv.  De har gjennomgått grundig opplæring både på biomekanikk, treningslære og produkter. Og alle har en eller annen gang vært nybegynnere. De vet hva som skal til, uansett hvilket nivå du er på.

2. På speilkassen – hvordan belaster du foten?

Testens første del foregår på speilkassen. Her står du barbeint på en tykk glassplate. Under platen ligger et skråstilt speil der vi kan se undersiden av foten din. Har du en normal fotbue? Eller kanskje du er plattfot eller har svært høy bue? Er belastningen like kraftig på begge føtter eller kraftigere på den ene? Det kan tyde på at den ene foten er lengre enn den andre. Hvordan er styrken i anklene dine? Er det sjanse for de faller inn når du lander, slik at du overpronerer? Ved å se på foten din kan også se hva slags passform som passer deg best. Smal eller bred fot, høy eller lav vrist – og så videre. Bruker man speilkassen riktig kan den gi svært mange indikasjoner på hva slags forutsetninger du har, hva slags løpesko du kan ha bruk for hvilke skader du kan være disponert for.

Speilkassen viser oss hvordan du belaster foten din. Et enkelt, men svært nyttig hjelpemiddel når det brukes av folk med kunnskap og erfaring.

3. På tredemøllen bakfra – hvordan pronerer du?

Så må vi se hvordan foten din oppfører seg i bevegelse. Det er selvsagt viktigst. Du løper et snaut minutt på tredemølle i ganske rolig tempo i et par nøytrale testsko som ikke korrigerer steget ditt. Vi starter pent og forsiktig og har du ikke løpt på en tredemølle før, skal du ikke være bekymret for det. Det klarer du fint!

Mens du løper filmer vi deg bakfra. Vi er først og fremst ute etter å se hvordan foten din pronerer. Pronasjon er den rullende bevegelsen fra yttersiden av foten over til innsiden – fotens eget system for å dempe støtet. Men det er ikke bare pronasjonen din som bestemmer hva slags løpesko du skal ha. Først må vi se litt på hvordan du lander. Etterpå viser vi deg på skjermen i sakte film hvordan foten din oppfører seg.

På tredemøllen ser vi på hvordan du pronerer. Lander du normalt, som på den øverste, lille tegningen? Halvparten av oss gjør det. Eller faller du inn i ankelleddet, som i tegningen på midten? I såfall overpronerer du og trenger enten mer stabile løpesko eller bedre teknikk. 40 % av oss overpronerer. De resterende 10 % supinerer (underpronerer), som på den nederste tegningen. Da trenger du først og fremst demping.

4. På tredemøllen fra siden – hvordan lander du?

Ser vi at du har en overpronasjon, må vi forsøke å finne ut om du kan klare å korrigere dette selv. Mange som overpronerer lander på hælen, med foten langt foran kroppens tyngdepunkt. Da møter foten bakken med et kraftig støt som gjør at ankelen faller mer og kraftigere innover og forsterker overpronasjonen.

Lander du med foten mer under kroppens tyngdepunkt blir støtet mindre kraftig og overpronasjonen reduseres. Den enkleste måten å gjøre det på er å øke stegfrekvensen. 180 steg i minuttet i stedet for 130-150, der de fleste vanlige joggere ligger, men uten å øke farten. Da blir stegene kortere og du lander mer under kroppens tyngdepunkt. Du vil ikke lenger lande på hælen, men mer midt på foten. Ankelen får ikke like kraftig moment og overpronasjonen blir mindre. Dermed kan du unngå å bruke stabiliserende sko og kan heller velge et par smidige, morsomme.

Hvis du har lyst til å forsøke å legge om løpingen din til et slikt naturlig løpesteg, så kan vi hjelpe deg med det, og tilby deg sko som hjelper deg dit – sko med en lavere hæl, lavere dropp, slik at hælen ikke kommer i veien for et mer naturlig steg.

Tidligere var det bare stabiliserende løpesko som var løsningen for deg som overpronerer. I kjølvannet av «barfotbølgen» er det blitt mye mer oppmerksomhet rundt teknikk, og hva god og naturlig løpeteknikk kan gjøre for deg som har en overpronasjon. For oss i Löplabbet har det åpnet en helt ny verden av muligheter. Hvis vi kan hjelpe deg til å korrigere steget mer selv, så får du straks mange flere modeller å velge i, morsommere løpesko, lettere og smidigere. Uten å risikere skader. Det øker løpegleden. Og det er det vi jobber for – trygg treningsglede.

5. Velg den som passer best

På bakgrunn av det vi har funnet ut gjennom testen gir vi deg noen modeller å velge i. Så er det opp til deg å finne den som sitter best på foten din, og kanskje også den med finest farge! Du må gjerne prøve alle på tredemøllen. Du kjenner ikke hvordan en løpesko fungerer før du har løpt med den! Så kan vi også se på skjermen hvordan den skoen du har valgt påvirker løpesteget ditt og sikre at du har fått en optimal sko som tar vare på treningsgleden din og gjør at du føler deg trygg på at skoene ikke vil gi deg belastningsskader.

Kom gjerne tilbake om det er noe du lurer på, eller om skoene ikke svarte til forventningene. Vi gir oss ikke før du er fornøyd!
 

Slik tester vi deg

Testen vår er vesentlig for at du skal få optimale sko.