Hvor mange par løpesko trenger du?

Hva skal du velge? Trenger du flere par? Ikke nødvendigvis, men det er mange fordeler med flere par løpesko å veksle på.

Det var enklere før. De som overpronerte fikk en stabil modell, resten fikk en av de andre. Etter hvert kom lettvektssko og terrengsko. Nå er ikke utvalget like oversiktlig lenger.

Løpesko har utviklet seg mye de siste 40 årene. Alle endringer og forbedringer har gitt mer spesialiserte løpesko, stadig bedre og mer funksjonelle produkter som fyller nye behov. Det økte utvalget av «spesialsko» gjør det vanskeligere å holde oversikten. Er alle nyvinningene viktige når du skal velge?

Jeg har definert noen hovedgrupper av løpere og hvilken skogarderobe som trengs ut i fra hvem du er som løper.

Nybegynneren: Ett godt tilpasset par

Du har akkurat begynt å jogge eller skal i gang. Målet ditt er 1–3 ganger løping i uken for å komme i bedre form. Riktig og forsiktig progresjon er viktig, så går du ikke på en smell. Lurer du på hvor du skal begynne, kan du følhge vårt 12-ukers nybegynnerprogram.

På dette nivået trenger du ett godt par, men de må være riktige for deg og må velges med omhu. I startfasen er muskulatur, sener og ledd ikke helt klar for den monotone belastningen, og optimal beskyttelse er essensielt. Et riktig tilpasset par gjør at du tåler oppstarten bedre. På Löplabbet tester vi deg på speilkasse og tredemølle nettopp for å sikre at du får riktige sko til dine føtter. Les mer om testen vår her.

Viderekomne: Lettere, smidigere og morsommere sko!

Du har jogget noen sesonger og funnet en fin rytme. Du løper fast 2-4 ganger i uken og har testet ulike treningsformer. I tillegg til rolige turer liker du litt raskere turer. Kanskje varierer du med ulike underlag, på asfalt, grus og på sti i skogen.

Investerer du i ett par, kan du nå velge en av de lettere modellene. Velg en sko som kombinerer demping og smidighet. Liker du å ha flere par å veksle mellom, velger du en solid treningsmodell sammen med en lettere til de raske turene, for eksempel Asics 33-DFA. Begge kan brukes både på asfalt og grus.

​En lett, smidig løpesko, gjerne med lavere dropp, er et åpenbart valg som sko nummer to, for de aller fleste. Dette er en kategori som vokser. Asics 33-DFA er et godt eksempel på en slik modell.

Bor du i nærheten av skogen og liker regelmessige turer på sti eller enda bedre – utenfor stien – kan det være lurt med et par terrengsko. I terrenget er underlaget mykt og ujevnt og demper og beskytter i seg selv. Da trenger du mindre demping, men bedre grep enn du får i asfaltmodellene. Terrengsko er også mer slitesterke. Årets største terrengnyhet på Löplabbet er Inov-8 Mudclaw 300, fin både offroad og på sti.

Ett par til mengdetrening, ett til intervall og raske turer og ett par terrengsko. Da er du godt rustet.

En modell laget for terrenget er også et godt andrevalg. I terrenget får du så mye gratis – naturlig variasjon i intensitet, god demping i underlaget, utfordringer for foten som gjør den sterkere – i tillegg til frisk luft og gode naturopplevelser. Terrengløping er gull verd, også for nybegynneren. Årets største terrengnyhet på Löplabbet er Inov-8 Mudclaw 300, fin både offroad og på sti.

Konkurranseløperen: Klar for noe nytt i år?

Du har løpt i mange år og løpingen er en del av livstilen din. Du trener fast 3-6 ganger i uken. Treningen er variert med både rolige og hardere treningsturer. Gjennom året deltar du også regelmessig i konkurranser, kanskje helt opp til en maraton i året. Du har prøvd mange modeller og har dine favoritter som du velger året etter år. All erfaringen gjør at du vet hva som fungerer og du liker å velge konservativt – trygt og godt. Samtidig vet du at ulike løpesko gjør løpingen morsommere og forhindrer skader.

Jeg skal ikke gi deg absolutte råd om hvor mange par eller hvilke typer av sko du trenger. Du er såpass godt orientert at det har du funnet ut av selv. Det jeg kan si er at de siste årene har skillene mellom typer av sko blitt visket ut. De gamle kategoriene flyter i hverandre.

Kanskje du skal prøve noen av nyvinningene? Prøv for eksempel en av «maksimalistene» som beskytter ekstra godt på en rolig restitusjonstrening. En av dem er Altra Paradigm. Eller en modell som kombinerer god demping i forfoten med skikkelig lav vekt og som kan brukes både til rolig og rask trening? Eller en modell med lavt dropp og med «piggskofølelsen» du ikke har hatt på mange år. Vi har solgt disse modellene siden de kom på markedet, med gode tilbakemeldinger fra løperne. Hvis du ikke allerede er der, skal du kanskje tenke utenfor boksen neste gang du handler sko.

​Maksimalismen startet med Hoka One One. Konseptet med supertykke, lette såler med fantastisk demping er plukket opp av flere andre merker. Her er Altras maksimalist, Paradigm. Sammen med modellene fra Hoka One One kan den være interessant som sko nummer to. Til de lange turene, til restitusjon – eller bare som en litt annerledes opplevelse.

Skadet løper: Pass på!

Mange løpere har skader som gjør at de ufrivillig må begrense treningen. Er du i denne gruppen er det ekstra viktig å være nøye med valg av sko. Du trenger alltid minst ett par som demper og støtter riktig og som gir god beskyttelse. Super støtdemping får du i blant annet Hokas modeller, for eksempel Hoka Bondi 4 som har 1,8 ganger mer støtdemping enn en gjennomsnittlig løpesko. Har du allerede funnet en favorittmodell, så velg den videre, bare husk at versjonsoppdateringer av kjente modeller ofte kan endre modellenes funksjon.

​Løpere som sliter med skade kan trenge sko med god demping for å skåne beina mest mulig. Et eksempel er nye Bondi 4 fra Hoka, som har 1,8 ganger mer støtdemping enn en gjennomsnittlig løpesko.

I tillegg kan du gjerne eksperimentere med flere modeller etter det behovet du har. Kanskje en lettere modell til raskere trening, eller en terrengmodell til løping i skogen. Her er det bruksområdet ditt som avgjør. For deg er det ekstra viktig å huske at variasjon på sko forebygger skader.

Riktig progresjon i treningen er også ekstra viktig for deg som er skadeutsatt. Bruk tid på forandringer. Om våren er det særlig overgangen fra langrenn til løp eller fra løping på tredemølle til løping ute som kan være utfordrende. Bruk den tiden DU trenger.

Utvalget har blitt stort de siste sesongene og spennet i typer av sko har aldri vært større. Det gir nye muligheter og gjør løpingen morsommere. Utviklingen har gjort modellene som var tilpasset noen få, tilgjengelig for mange flere. Du skal ikke være redd for å vurdere nye, spennende modeller som du trodde ikke passet deg. Det kan fort bli en favoritt. Jeg håper oversikten kan hjelpe deg på veien til nye løpesko. Kom gjerne til Löplabbet. Vi har mye erfaring med alle nyhetene og deler den gjerne med deg.

Finn din nærmeste butikk her.

RELATERT KUNNSKAP
Produkttester- og omtaler
Test: Vinterpiggsko

Slik tester vi deg

Testen vår er vesentlig for at du skal få optimale sko.