Ronny Ingebrigtsen

Ronny er et konkurransemenneske som løper fordi han liker å vinne over både seg selv og andre. Og fordi han elsker følelsen av å være i god form.

Ronny Ingebrigtsen (42) er opprinnelig fra Holmestrand, men bosatt i Trondheim der han driver Löplabbet i sentrum. Han har vært i Löplabbet siden 1999, og som fysioterapeut og med idrettsutdanning fra Forsvaret har han en kompetanse som kommer godt med i arbeidshverdagen.

– Jeg løper fordi jeg elsker å konkurrere. Mot meg selv, mot andre og mot klokka. I tillegg får jeg en vanvittig boost når løpeformen er god. Når bevegelsene føles uanstrengt og beina er raske. 

Jeg løper fordi jeg elsker å konkurrere. Mot meg selv, mot andre og mot klokka. 

Ronny er medlem av Bratsberg IL, men har tidligere løpt for Heimdal Friidrett og gått langrenn for Botne skiklubb. I mange år har han vært skitrener i egen klubb. Der har han også lært bort det han kan om løpeteknikk, fordi han ønsker at de unge skiløperne skal oppdage gleden ved å løpe.

– Selv liker jeg de fleste former for løping. Favorittøkten varierer litt med formen, men en progressiv langtur i underkant av en time er alltid deilig. Da glemmer jeg puls og lar beina bestemme. Jeg setter pris på løpeturer i skog og fjell der naturopplevelsene er i sentrum. Ettersom jeg konkurrerer i alt jeg gjør, er jeg også glad i intervalltrening der jeg kan måle meg mot egne tider eller treningskompiser. 

Ronny har løpt i mange år og vært borti de fleste belastningsskadene løping kan gi. 

– Stort sett trener jeg av meg skadene. Hvis det funker å løpe, justerer jeg bare litt på mengde og intensitet. Er det ille gjør jeg heller andre aktiviteter. I dag kjenner jeg heldigvis ingenting. 

– Treningsmengden varierer gjennom året. Aller helst vil jeg trene hver dag, men det hender at jobb og oppfølging av egne barns aktiviteter gjør at jeg må nøye meg med 2–3 økter i uka. Som tidligere aktiv langrennsløper, parkerer jeg gjerne løpeskoene i perioder med godt skiføre. Ellers kan jeg gjerne være med på litt gubbefotball. Det er morsomt, og gir litt skrekkblandet fryd. 

– Når jeg løper, må jeg ha tynne og lette sko. Jeg løper «aldri» i noe kraftigere enn de letteste konkurranseskoene, og bruker Vibram Five Fingers en del. Ellers er Sporthills 3SP vintertreningstøy et «must» for vinterløping.

– Mitt beste råd er å trene i dag det du også kan tenke deg å trene i morgen. Prøv å bryte vanene dine av og til, for eksempel ved å ta av på en sti og løpe inn i det ukjente. Ikke bare løp de faste rundene.

Slik tester vi deg

Testen vår er vesentlig for at du skal få optimale sko.