Overtråkk

Overtråkk i ankelen er den vanligste akuttskaden i forbindelse med løping.

Alle har opplevd å «vrikke foten» – å tråkke over. Det er leddbåndene på yttersiden av ankelen som strekkes. Noen gangen kan de ryke. 

Rundt ankelleddet ligger flere leddbånd (ligamenter) og sener som har i oppgave å stabilisere leddet. Dersom du vrir foten og ankelleddet kommer i ytterstilling, strekkes leddbåndene og senene. Blir strekket blir for kraftig, oppstår skade og mulig ruptur. Vi deler inn i partiel og total ruptur, det vil si delvis og full avrivning av leddbånd.

Hva gjør du?

Ved akutt skade, bør du følge POLICE-prinsippet: Protection, Optimal Loading, Ice, Compression og Elevation. Les mer om det under «Behandling av akutte skader».

Hvordan behandle?

Overtråkk er svært vanlig. Opplever du det ofte, kan det være veldig frustrerende. Balanse- og styrkeøvelser hjelper deg å gjenvinne styrke og stabilitet i leddet, samt forebygge nye skader. Oppsøk fysioterapeut for å undersøke ankelen og få instruksjon i riktige opptreningsøvelser. 

Eksempler på øvelser:

  • Stå på ett ben med lukkede øyne
  • Stå på balansepute
  • Knebøy på balansepute
  • Styrkeøvelser for ankel
  • Fokuser på landingsfase ved hopp
RELATERT KUNNSKAP
Løpeteknikk
Naturlig løping
Løpeteknikk
Hva er dropp?
Løpeteknikk
Ta tåhev!

Slik tester vi deg

Testen vår er vesentlig for at du skal få optimale sko.