Nybegynner? Start her!

Hvordan komme i gang med løpingen? Vi har noen tips på lur. 

Løping er verdens enkleste fritidsaktivitet. Bortsett fra et par godt tilpassede løpesko er det ikke stort du ha for å sette i gang. Her er gode råd om hvordan du skal prioritere.

Man begynner gjerne med enkelt og billig utstyr når man skal i gang med en ny aktivitet. Det er ikke særlig smart når du skal begynne å løpe. Det er nybegynneren som virkelig trenger riktige sko, både for å unngå skader, men også for å øke motivasjon og treningslyst.

Ta hensyn i starten!

Som nybegynner har du ikke bare dårligere kondisjon, hele kroppen er som regel utrent. Musklene i foten som skal stabilisere steget er svakere, sener og senefester likeså. Du tåler mindre påkjenninger.

Gode sko er det eneste utstyret du ikke klarer deg uten – hvis du er mann. (Er du kvinne, trenger du en sports-bh også. Det kan du lese mer om lenger nede.) Å begynne med fire år gamle, tørre sko som har mistet dempingen, er en særdeles dårlig idé. Det er heller ingen god investering å kjøpe et tilfeldig par fra en tilbudskurv på fortauet.

Nye løpesko som passer din fot, din måte å løpe på og ditt treningsgrunnlag er det eneste du som nybegynner ikke kan klare deg uten.

Det du trenger er en sko som foten din blir glad i. En sko som passer deg, ditt treningsgrunnlag, din kroppsvekt, din trening og ditt løpesteg. Det gir deg trygghet og tar vare på løpegleden din. Begynn derfor med en tur til Löplabbet for en test, så skal vi finne skoene som passer deg best.

Slik finner du riktig løpesko

Sports-BH er obligatorisk for alle kvinner

Er du mann kan du klare deg med nye løpesko. Er du kvinne er en sports-bh også nødvendig, og den skal være laget for den aktiviteten du driver. Løping er den aktiviteten som utsetter brystene for den kraftigste påkjenningen. Kvinnebryst er ikke laget av muskler. De består av bindevev og dette vevet strekkes og deformeres av påkjenningen de utsettes for under løping!

Velg riktig bh til løpingen

Shock Absorber sine bh-er laget for løping er de beste vi har klart å finne. En sports-bh laget for løping er like obligatorisk som tilpassede løpesko for deg som er kvinner og skal begynne å løpe. 

Godt treningstøy motiverer

Klærne du løper i skal være komfortable og øke treningslysten. De skal ikke ta fra deg motivasjonen. Det innerste laget er viktigst – løper du i bomull, blir du gjennomvåt av svette. Du trenger tøy som transporterer svetten vekk fra kroppen, slik at du holder deg tørr aller innerst. Blir du våt, blir du også lettere kald. Glem bomull, først som sist!

Unn deg et par gode løpesokker når du kjøper sko. Våte, krøllete bomullssokker som sklir ned og gir deg vannblemmer ødelegger den gode opplevelsen løpeskoene skal gi deg. Nye sko – nye sokker.

Det samme gjelder undertøy. En bomullstruse er like demotiverende som en våt bomullssokk. Skaff deg en truse av god kvalitet som sitter godt og som transporterer bort svette. 

Det er lite som ødelegger mer for en god løpetur enn plagg av bomull innerst mot kroppen. En truse i syntetisk materiale gir mye løpeglede for pengene og er også obligatorisk i nybegynnerpakken.

Så kan du bygge garderoben din derfra – fra innerst til ytterst. Skal du løpe tidlig på våren eller senere på høsten, trenger du en langermet trøye. En løpebukse eller tights er selvsagt også fint å ha, men ikke kritisk. Det samme gjelder en løpejakke. Kjøp plagg for plagg etter hver som du føler du trenger dem. Og kjøp heller færre plagg av god kvalitet. Det lønner seg.

Følg med på treningen din, helt fra start

Loggfører du treningen, holder du oversikt over din egen framgang og utvikling. En treningsapp på smarttelefonen er en fin start, og kan gjøre det både gøyere og enklere når du trenger et ekstra push. Hva med å teste ut verdens største treningsapp Strava - og få gode løpetips på Norges største løpegruppe?

For en nybegynner kan en enkel pulsklokke med basisfunksjoner være et godt valg. Du trenger ikke multisportklokke med all verdens funksjoner. Pulsfunksjoner kan være nyttige, men de aller fleste nybegynnere er mest opptatt av hvor langt og fort se har løpt. Og det er godt nok, til å begynne med. 

Scroller du litt ned på siden, finner du tips til å finne frem i pulsklokkejungelen her

 

Treningsprogrammet spanderer vi

Er du nybegynner, anbefaler vi deg å starte med vårt 12 ukers treningsprogram for nybegynnere. Erfaring viser at 12 uker er det som skal til for å komme i gang på en skånsom måte, uten skader og slik at du fortsetter å løpe. Etter 12 uker er du i stand til å følge våre ukentlige treningsprogrammer. Trenger du mer tid, følger du vårt 8-ukers program – Nybegynner+

 

Gled deg til å få en ny hobby du kommer til å elske, bare husk å være litt tålmodig i starten (som med alt annet - øvelse gjør mester!). Lykke til! 

Kom innom en av våre butikker om du trenger tips, råd eller har andre spørsmål om løping - vi hjellper deg mer enn gjerne.