Morgentrening

Tenk deg den gode følelsen av å være ferdig trent når du ankommer jobb eller skole.

For mange handler det om å trene på morgenen eller ikke trene i det hele tatt.

Morgentrening gir en god start på dagen. Selvtilliten og godfølelsen etter å ha trent henger i lenge. I en hektisk hverdag er det en god idé å gjøre unna treningen tidlig på dagen. Det har nemlig vist seg at folk som trener om morgenen er de som klarer å gjennomføre planlagt trening best.


Hvis du ikke er en morgenfugl, frister det kanskje lite å trene på morgenen. Det er tungt å stå opp av sengen, kroppen er kanskje ikke helt med ennå og du føler deg i hvert fall ikke klar for å ta i. Det handler om å omstille seg. Du må venne kroppen til å trene tidlig på dagen. Husk at motivasjon er det som får deg i gang – vaner er det som får deg til å fortsette.

Motivasjon er det som får deg i gang – vaner er det som får deg til å fortsette.

Er det bedre å trene om morgenen?

For de som forsker på prestasjonsevne, er både kroppstemperatur og døgnrytme interessante faktorer. Vår evne til fysisk prestasjon henger sammen med kroppstemperaturen vår, og kroppstemperaturen vår er høyest tidlig på kvelden. Prestasjonsevnen er også bevist best om ettermiddagen. Når på dagen det er best å trene er individuelt og henger sammen med personens egen rytme. Det optimale tidspunktet for trening bestemmes også av type aktivitet, intensitet og miljø.

Aerobt på morgenen – anaerobt på kvelden


Jogging er et eksempel på en mindre krevende aktivitet som egner seg fint om morgenen. En rolig joggetur krever aerob utholdenhet. Aerob betyr «med oksygen». Det er trening med lav intensitet der du føler du kan holde på lenge. Hjertet, lungene og musklene dine jobber hardt, men kroppen får nok oksygen til at den klarer å kvitte seg med melkesyren.

Mange idrettsutøvere velger å gjøre unna hovedøkten på morgenen, men i idretter som krever koordinasjon, velger ofte utøveren å gjennomføre hovedøkten senere på dagen. Da snakker vi om anaerob trening, trening «uten oksygen», som krever mye styrke på kort tid. Eksempler er styrketrening og sprint. Dette er trening med så høy intensitet at kroppen produserer mer melkesyre enn den klarer å kvitte seg med.

Uansett hvor sakte du løper, så knuser du alle som ligger på sofaen.

Gi morgentreningen en sjanse

Vårt tips er å tilpasse farten etter dagsformen og gi morgentreningen en sjanse. Husk at uansett hvor sakte du løper, så knuser du alle som ligger på sofaen, eller i dette tilfettet – slumrer under dyna. Her er noen råd for å komme i gang:

  • Legg deg tidlig og få nok søvn
  • Gjør det enkelt for deg selv, pakk sekken kvelden før og legg frem treningstøyet
  • Spis et lett måltid og drikk nok vann før du løper ut
  • Begynn rolig, gi kroppen en skånsom start

Slik tester vi deg

Testen vår er vesentlig for at du skal få optimale sko.