Font

Restitusjon

Restitusjon



TEKST:

Veslemøy Hausken Sjöqvist,
fysioterapeut

Kroppen ønsker alltid å være i likevekt, og tiden det tar å komme i likevekt igjen – å restituere seg – etter trening eller konkurranser, avhenger av mange faktorer. De faktorene som er vanligst å tenke på er hvile, mat og drikke. At vi spiser, drikker og tar det med ro eller sover er viktig. Hvor hardt og lenge du trente eller konkurrerte påvirker i aller høyeste grad restitusjonstiden. En annen viktig faktor er hvilken tilstand kroppen var i før den fysiske aktiviteten startet. Var du dehydrert allerede før du begynte? Var det lenge siden siste inntak av næring? Hva hadde du gjort de siste timene før aktiviteten? Sov du natta før? En siste faktor er treningstilstanden eller din fysiske form. Godt trente restituerer seg raskere enn utrente. Det er en treningssak det også.


Ved trening eller konkurranser utsettes kroppen for en helhetlig påvirkning.  Å gå næringstom gjør deg ikke bare svak muskulært. Du blir ukonsentrert og sliten også. Nervesystemet blir også utmattet etter mange repetisjoner, du klarer ikke å kontrollere bevegelsene like godt og teknikken blir dårligere. Det skjer også ting på vevsnivå, muskelcellene brytes ned – i mikroskop ser man at selve strukturen inne i muskelcellene blir delvis ødelagt – og  senevevet får små skader.


Effektiv trening har nettopp den effekten at kroppen brytes ned, for så å bygge seg opp igjen – adaptere seg – til belastningen den utsettes for. Det er på mange måter selve poenget med trening, men det er vanskelig å finne balansen og faren for skader ligger på lur.


For en løper er det musklene i føttene og beina som påvirkes mest. Om du i tillegg til å løpe har en fysisk jobb der du står eller går mye, eller du går langt som transport i hverdagen, vil dette påvirke restitusjonen. Når musklene ikke får hvile, tar det lengre tid å bygge dem opp igjen. Avlastning i form av sko med god støtte og støtdemping, som en sko fra Gaitline, vil bidra til å redusere belastningen og kan være det som gjør at du likevel er klar til en ny økt dagen etter.


“Effektiv trening har den effekten at kroppen brytes ned, for så å bygge seg opp igjen – adaptere seg – til belastningen den utsettes for.”


Dersom du allerede har plager fra muskel- og skjelettapparatet, krever det særskilte restitusjonstiltak for at plagene ikke skal utvikle seg til skader. Rådene er å tilpasse aktiviteten, unngå for ensidig belastning, oppsøke underlag du tåler, kanskje gjøre noe med skoene dine, avlaste og bruke massasje og andre lokale restitusjonstiltak aktivt (OLT). Lokale behandlingstiltak (restitusjonstiltak) som reduserer skaderisiko er for eksempel å bruke en Foamroller, trykkpunktball etc.

For å unngå skader har en forskergrupper, nedsatt av IOC (Soligard mfl. 2016), funnet frem til at man må ta utgangspunkt i de siste fire ukers trening og finne gjennomsnittet (antall løpte km f.eks.). Se deretter på antall km du løp den siste uken og del tallene på hverandre (siste uke delt på gjennomsnittet). Dersom tallet er 1,5 eller høyere, har du mer enn dobbelt så stor risiko for å pådra deg en skade enn dersom du er innenfor 0,8-1,3 sammenlignet med snittet de siste fire ukene. Det betyr at du enten må unngå de store svingningene i treningsmengde og/eller være ekstra nøye med restitusjonen særlig i de påfølgende ukene dersom du vet at du øker treningsmengden mye på kort tid (for eksempel fordi du har vært syk eller skadet eller drar på treningsleir).


Eksempel:  

Snitt siste 4 uker - 3 timer trening | 40 km løpt Siste uke - 4,5 timer trening | 55 km løpt

Dette gir et forholdstall på 1,5 som vil si at du mer enn dobler skaderisikoen i forhold til normalen.

Tren med overskudd og tren med glede!


Restitusjon etter trening eller konkurranse  – hvordan få fart på den og hvorfor?



NYTT PÅ LÖPLABBET

NYHET PÅ LÖPLABBET

Hyperice Hypervolt

Massasjeapparat til restitusjon og oppvarming. Hypervolt 2 er ny versjon av tidligere Hypervolt BT med et oppgradert grep med bedre ergonomi. Hele pistolen er blitt litt slankere og litt lettere i vekt. Den kraftige motoren har tre hastighetstrinn, som gir opptil 3200 støt i minuttet. Med i esken er fem forskjellige endestykker tilpasset forskjellige behov. Godt egnet både til å løse opp små muskelknuter, og for å myke opp de store muskelgruppene i lår, sete og legger. Hyperice Hypervolt 2 har opptil tre timers batteritid. Den har også bluetooth slik at du kan parre den med telefonen din, og koble den til Hyperice-appen for blant annet automatisk hastighetsjustering.

3800,-

Camera accessory

NYTT PÅ LÖPLABBET

Hyperice Vyper Go

En foamroller med ekstra futt! Vyper Go brukes som en standard foamroller, men der hvor en standard roller har et hull har Vyper en kraftig motor som kan gi en stimulerende vibrasjon ved bruk. Motoren har 3 hastigheter, er oppladbar med en batteritid nok til 2 timers bruk.

1800,-

Automotive tire, Synthetic rubber

NYHET PÅ LÖPLABBET

OOFOS Ooahh Sport

Biomekanisk designet for å avlaste fotens daglige belastning og slitasje. En god sko til avkobling i hverdagen, etter en hard treningsøkt eller til arbeid. Skosålen på en løpesko er designet for å gi respons til å føre deg fremover. Revolusjonerende så vil OOfoamen gjøre det motsatte, og absorbere 37% mer støt i hvert eneste steg.

700,-

Löplabbets Solorace er gratis virtuelle løp
på 3, 5, 10, 21 og 42 km.

Løp den distansen som passer deg, der du er, hvor du vil, og når du vil. Startlinjen bestemmer du! Vi deler ut premier i alle størrelser - og trekker vinnere tilfeldig, uansett distanse og plassering. Har du løpeglede er du med, og er du med har du mulighet til å vinne!

Font, Rectangle

Löplabbet Norge en av de største norske løpegruppene på verdens største treningsapp.

Der deler vi nyheter, kunnskap, ukentlige løpeprogrammer og inspirasjon.

Rectangle, Font

Bli med på en av våre fellestreninger og bli kjent med flere løpeentusiaster.

Löplabbet arrangerer fellestreninger i et knippe byer for deg som vil delta i en variasjon av ulike aktiviteter med intervall og små drypp med styrketrening, samt få gode tips om treningslære og løpeteknikk. Treningen er åpen for alle og kan enkelt tilpasses ditt nivå.

gratis løpetrening med lÖplabbet

Head, Eye

Löplabbet er Norges største butikkjede som spesialiserer seg kun på løping. Over 150 løpere av alle slag er ansatt i våre 17 butikker. De representerer hele spektere fra mosjonister til aktive løpere på nasjonalt, og internasjonalt nivå. Mange er utdannet i idrettsfag eller fysioterapi. Felles for dem alle er lidenskap og interesse for løping.

Løpesko kjøper du av løpere.