Font

De ulike typene treningsko

Avstivet plate

De siste årene har det vokst frem en ny kategori sko med plater i mellomsålen. Med en avstivet såle i lengderetningen, og et tydelig vippepunkt i forfoten gir de en særegen løpsfølelse.Plater i mellomsålen av karbon eller andre materialer, kombinert med dagens myke og lette dempematerialer gir god støtdemping når du lander, og god respons når du sparker fra. Dermed får du en sko som er snill med beina på lange turer på harde underlag, men med en morsom løpsfølelse - skoene vil fremover. Når man slår sammen demping og respons, får man sko som er godt egnet til både rolig og rask trening, samt lange løp på asfalt. Modellene her er alle treningsko, det betyr at de har en bedre holdbarhet enn de rene konkurranseskoene.

Super demping

Maksimalistiske sko skiller seg fra andre modeller ved at sålene er supertykke, supermyke og superlette. Fordelen er maksimal støtdemping, noe som kan være en god idé for mange typer løpere. For den jevne løper kan en slik sko være et komfortabelt avbrekk og morsom variasjon. Du som løper langt kan også ha nytte av dem. Ekstra godt fungerer de for deg som har en skadeproblematikk, som rehabiliterings- og restitusjonssko. De fleste modellene  i kategorien er relativt lette. Det er på grunn av veldig luftige materialer i mellomsålen, som komprimeres og gir en mykere følelse i landingen. Disse skotypene gir en særegen løpsfølelse, hvis du ikke har brukt denne typen sko før bør du prøve dem på mølla og finne ut om dette er en skotype som passer deg og dine behov.

Stabile sko

Om du overpronerer kraftig og har en skadehistorikk pga. dette, kan du trenge hjelp av en stabiliserende sko. De med lavest dropp er godt egnet for deg som vil trene opp et mer skadeforebyggende løpesteg slik at foten blir bedre i stand til å kontrollere overpronasjonen selv. Pronasjon er den naturlige rullende bevegelsen fra yttersiden av foten over til innsiden – fotens eget system for å dempe støtet. Når vi snakker om overpronasjon betyr det at man faller inn i ankelleddet når foten belastes. Overpronasjon er svært vanlig og helt ufarlig. Det er når man opplever smerter at overpronasjonen bør korrigeres ved hjelp av stabile sko eller endringer i løpeteknikk.

Dagens modeller eksperimenterer med andre løsninger for å gi støtte for dem som trenger det. Skoens geometri, en stødig plattform, Rocker-fasonger og andre støttekonstruksjoner erstatter de eldre løsningene som stort sett var mellomsåler av ulik hardhet, med hardere kiler på skoens innside.

Lette treningssko

Dropp er forskjellen i tykkelsen på løpeskoens såle, fra forfot til hæl, målt i millimeter. Jo lavere dropp, desto lettere er det å løpe med en naturlig løpeteknikk der du lander under kroppens tyngdepunkt. Det gir både mer effektiv og skadeforebyggende løping. Hvor lite eller mye dropp man skal ha i skoen handler mye om preferanse og løpesteg. Dropp sier ingenting om støtdempingen til skoene, det er det tykkelsen og mykheten til sålen som avgjør. Det er heller ikke slik at man må lande på forfot for å løpe med sko med lav dropp, men for løpere som ikke er vant med denne typen sko kreves det noe tilvenning, da leggene får mer belastning.

Jo høyere hælen på skoen er, jo tidligere vil sålen bak treffe bakken. Det er ingen automatikk i at du lander under kroppens tyngdepunkt når du løper med lav dropp i skoene, men du slipper at hælen kommer i veien, så det er lettere å lære seg god løpeteknikk i sko med mindre dropp.

Löplabbets Solorace er gratis virtuelle løp
på 3, 5, 10, 21 og 42 km.

Løp den distansen som passer deg, der du er, hvor du vil, og når du vil. Startlinjen bestemmer du! Vi deler ut premier i alle størrelser - og trekker vinnere tilfeldig, uansett distanse og plassering. Har du løpeglede er du med, og er du med har du mulighet til å vinne!

Font, Rectangle

Löplabbet Norge en av de største norske løpegruppene på verdens største treningsapp.

Der deler vi nyheter, kunnskap, ukentlige løpeprogrammer og inspirasjon.

Rectangle, Font

Bli med på en av våre fellestreninger og bli kjent med flere løpeentusiaster.

Löplabbet arrangerer fellestreninger i et knippe byer for deg som vil delta i en variasjon av ulike aktiviteter med intervall og små drypp med styrketrening, samt få gode tips om treningslære og løpeteknikk. Treningen er åpen for alle og kan enkelt tilpasses ditt nivå.

gratis løpetrening med lÖplabbet

Head, Eye

Löplabbet er Norges største butikkjede som spesialiserer seg kun på løping. Over 150 løpere av alle slag er ansatt i våre 17 butikker. De representerer hele spektere fra mosjonister til aktive løpere på nasjonalt, og internasjonalt nivå. Mange er utdannet i idrettsfag eller fysioterapi. Felles for dem alle er lidenskap og interesse for løping.

Løpesko kjøper du av løpere.