Löplabbet 30 år

Lørdag 4. april 1987 åpnet vi den første Löplabbet-butikken i Norge. Det har vært en lang reise fra den spede starten i 1987 og frem til hva Löplabbet er i dag, Norges største kjede av spesialbutikker for løping. 

Ideen 

Hele ideen bak Löplabbet er svensk. Gründeren Jørgen Wiklander var blant Sveriges beste 800m-løpere da joggebølgen skyllet over Norden på slutten av 1970-tallet. Samtidig som han drev aktivt med friidrett studerte Wiklander på gymnastikkhøyskolen i Stockholm og skrev en avhandling om sammenhengen mellom skader, trening og sko. Alle deltakerne i prosjektet ble testet på en speilkasse og filmet med høyhastighetskamera på tredemølle. I tillegg gikk alle gjennom et grundig intervju.

Parallelt testløpte han utvalget av løpesko i det svenske markedet for å få oversikt over hvilke modeller som dugde best til løping. Og det var her ideen dukket opp. Hvorfor ikke gi alle som trengte løpesko den samme gode veiledningen? Hva hvis alle kunne få hjelp av kyndige løpere og velge løpesko ut ifra et allerede «godkjent» utvalg? Alle frarådet Wiklander å starte opp, men han overså alle innvendinger og startet opp businessideen sin i Stockholm våren 1984. 

Norge følger etter

I Norge var Gallus Plesner et stort selskap som både hadde engrosvirksomhet og ortopediske butikker. Et av produktene var «Norsk Sekvens», treningsutstyr utviklet av norske fysioterapeuter. Norsk Sekvens skulle inn på det svenske markedet og tilfeldighetene gjorde at Christian Plesner (som ennå er hovedeier av Löplabbet Norge) og Jørgen Wiklander møttes på en messe i Sverige. Wiklanders karismatiske og energiske karakter overbeviste Christian Plesner om at Löplabbet hadde et stort potensiale også i Norge, og lørdag 4. april 1987 åpnet Plesner altså den første norske butikken i Pilestredet 7, hvor du fremdeles finner vår største butikk.

Den svenske Löplabbet-gründeren overbeviste Christian Plesner om at Löplabbet hadde et stort potensial også i Norge.

I butikken i Pilestredet møtte kundene bare ansatte som var løpere selv. Håvard Nordgård var første butikksjef og Odd Nilsen og Per Ehrnst assisterte. Alle hadde vært på helgekurs hos Wiklander i Stockholm. Det var mye som skulle på plass, og Löplabbets test satt ikke som støpt i starten, men takket være egen løpserfaring var gjetordet at Nordgård og co ga en utmerket service. Kundene var fornøyde og ryktet spredde seg blant mosjonistene. Löplabbet inngikk også et samarbeid med langdistansegruppen i Norges Friidrettsforbund som ga en ekstra boost til troverdigheten i starten. 

 Lars Eirik Ulseth, vår første butikksjef i Trondheim, kjørte Trøndelag rundt for å holde foredrag og selge sko. Bildet er tatt i 1994. 


Fokus på utvalg

Allerede første året hadde Löplabbet hele 12 ulike løpeskomerker i hyllene. I tillegg til de kjente merkene som Nike, Adidas og Asics fant man mange ukjente og også noen helt nye merker i Norge, som Turntec og Etonic. I tillegg utviklet Löplabbet også egne klær for løping, og Löplabbets egen Löplabbet-overall kan du fremdeles se langs veiene. Siden starten har vi alltid testløpt nye produkter og reist på messer i utlandet for å få tak i nyheter.

Hele tiden har hovedregelen vært å ta inn det mest funksjonelle utstyret på markedet, som har passert nåløyet hos vårt strenge testpanel.  Vi har lansert mange nye merker i Norge, som blant annet Avia, Inov-8, Karhu, Newton og nå sist Topo. I tillegg har vi alltid hatt mange eksklusive modeller på Löplabbet, det vil si modeller som leverandørene ikke har fått store nok volum for å selge andre steder enn hos oss. 

Ekspansjon 

Jørgen Wiklander fikk gode inntekter av omsetningen på Löplabbet i Oslo og presset på for å få flere butikker i Norge. Tidlig på 1990-tallet kom etter hvert butikkene i Bergen, Trondheim og Stavanger på plass ganske raskt. I 1995 gikk Löplabbet i Sverige konkurs og Medicus Plesner kjøpte rettighetene til navn og logo i Norge fra konkursboet. Som en del av Medicus Plesner-konsernet måtte Löplabbet Norge imidlertid slåss om midler til nyetableringer, og det bød på utfordringer til tider.  Löplabbet valgte etter hvert en franchisemodell for å vokse videre, og Trondheim, Stavanger og etter hvert Kristiansand, Drammen og Fredrikstad ble alle selvstendige selskaper.

I dag finner du hele 14 Löplabbet-butikker fordelt over hele Sør-Norge. 

Høsten 2008 ble Löplabbet Norge et eget selskap. Samtidig så man at franchiseavdelingene hadde varierende resultater. Drammensavdelingen gikk konkurs i 2008, og ble tatt hånd om av Löplabbet sentralt Etter hvert kjøpte man også tilbake franchiseavdelingene i Kristiansand og Stavanger, samtidig som det ble startet opp egeneide butikker. De siste årene har det blitt etablert flere nye butikker i egen regi og dette er en trend som vil fortsette. Franchiseavdelingene i Fredrikstad og Trondheim går godt, og Trondheim-avdelingen har utvidet med en butikk på Lade. I dag finner du altså 13 butikker fordelt over hele Sør-Norge, det vil si 14 inkludert våre nye butikk i Sandnes som åpner denne våren.

 Faksimile fra magasinet "Jogging & Mosjon" fra 1992, hvor daglig leder Tor Fauske presenterte Löplabbets første løpeskotest. 


Nyttig stoff – i alle kanaler 

Helt fra starten av var det viktig å utgi vår egen katalog, noe vi begynte med allerede det første året. Den første katalogen var på 28 sider og ble distribuert bredt med Aftenpostens A-magasin, noe som var et kostbart prosjekt. I starten var det kun plass til produkter i katalogen, men etter hvert ble den tykkere og det ble mer plass til annet nyttig løpestoff. Den fikk raskt et godt renommé, og katalogen ble brukt aktivt av løpere; både våre og andres kunder – blekka lå under mang en disk hos våre konkurrenter. På det meste ble katalogen vår trykket i over 500.000 eksemplarer og distribuert bredt over hele Sør-Norge. Den har blitt rene referanseverket for løperen og finnes i dag også i en digital utgave med svært høye lesertall.

Löplabbet var også tidlig ute med egen nettside, og allerede i 1999 så www.loplabbet.no dagens lys. Målsettingen helt fra starten var å skape et godt og relevant innhold for alle løpere på alle nivåer. Treningsprogrammene våre var helt fra starten viktig kunnskap som vi ønsket å dele videre, og ikke minst skulle produktene presenteres så objektivt som mulig. Og det er nettopp godt innhold og produktpresentasjon vi har fått veldig god respons på opp igjennom årene. 
 

 Löplabbet-dressen fra 1987. Tro det eller ei, men denne joggedressen var svært populær blant Löplabbets kunder! 


Vår største verdi; kunnskapsrike ansatte

Gründer Wiklanders visjon helt fra starten var å ha kompetente medarbeidere med en brennende interesse for løping. Helt fra første åpningsdag i 1987 når Håvard, Odd og Per tok imot løperne i Pilestredet 7 har dette vært høyt prioritert. Vi kan blant annet skilte med at vi har hatt både Vebjørn Rodahl og Gunn Rita Dahle, begge olympiske mestre (Rodahl på 800 meter og Dahle i terrengsykling etter løpekarrieren ble lagt på hylla), i staben vår. Ellers kan vi skilte med toppløpere som Ingvill Måkestad Bovim, Sindre Buraas, Henrik Ingebrigtsen, og nå Sondre Nordstad Moen som alle har stått eller står bak disken i butikkene våre. Senest i innendørs-NM i friidrett i februar i år hadde vi en god tropp som hentet hjem medaljer av alle valører, noe vi selvfølgelig er svært stolte av. 

Löplabbet skal være for løpere, av løpere. 

Löplabbet skal være for løpere og av løpere. Opp i gjennom årene har vi alltid ansatt løpere til å jobbe i våre butikker, alt fra toppløpere til hobbyjoggere. Det har gitt oss en fin miks av erfaring og ulikt syn på hva løpeglede er, og med en felles lidenskap har vi sammen funnet en god tone som fungerer like bra kollegialt som i kundesammenheng. Både Löplabbet, skoutvikling og løpere generelt har endret seg mye på 30 år.

Ny erfaring har drevet oss fremover, og vi holder fast på at det er viktig å holde tritt med utviklingen, være i endring og bruke egen erfaring og kompetanse til å vurdere nye trender. Noen ganger er det riktig å slenge seg på en bølge, andre ganger tror vi det er bedre å  avvente litt og vurdere verdien i trendene. Med denne balansen har vi gjennom våre 30 år på markedet utviklet oss, og i dag står vi mer stødig enn noen gang. Når det er sagt er det ingen grunn til å hvile på laurbærene. Vi vet at vi fortsatt må henge med og være like proaktive for å tilby samme kvalitet de neste 30 årene!