Løp ute hele vinteren

Det er ikke så mye som skal til. Løp en eller to turer utendørs hver uke i vinter, så stiller du sterkere til våren!

Mange foretrekker langrenn eller tredemølle når snøen kommer, men vi slår et slag for løping utendørs hele året. Her er tre gode grunner.

1. Du holder løpingen vedlike

Løper du utendørs hele året, holder du løpingen ved like og slipper den harde oppstarten til våren. Da er kroppen vant med belastningen løping gir, og risikoen for skader blir mindre. Du får så klart god kondisjonstrening av å løpe på mølle også, men belastningen er ikke helt den samme. Når du løper ute, skyver du ifra og belaster leggene. På tredemøllen løfter du egentlig bare beina – underlaget beveger seg jo selv. 

For å få mer belastning, kan du øke stigningen på tredemøllen, men det blir likevel ikke helt det samme som å løpe utendørs. Ønsker du uansett å bruke mølla, anbefaler vi at du i tillegg gjør tåhev, slik at leggene får nok trening. Vi har samlet tre gode mølleøkter her, dersom du er klar for litt variasjon på mølla.

Det lønner seg å løpe utendørs hele året. Du får så klart god kondisjonstrening av å løpe på mølle også, men belastningen er ikke helt den samme. Når du løper ute, skyver du ifra og belaster leggene. På tredemøllen løfter du egentlig bare beina – underlaget beveger seg jo selv. 

2. Du er godt forberedt til våren

Mange velger langrenn om vinteren og det skjønner vi godt! Langrenn er super kondisjonstrening og gir flotte naturopplevelser. Men velger du bort løpingen helt og går rett fra ski til løping når våren kommer, blir overgangen brå og det er fort gjort å pådra seg skader. Det aller beste er om du får løpsbelastningen hele året. Derfor er det lurt å supplere skitreningen med løping. Legger du inn en eller to ukentlige løpeturer gjennom vinteren, stiller du sterkere til våren. 

3. Du får nok trening

Dropper du løpingen, er det fort gjort at det blir lite trening. Selv om langrenn også er bra, krever det mer å komme seg ut på ski enn å knyte på seg løpeskoene og sette avgårde. Løping er effektivt og det tar kort tid fra du bestemmer deg for å løpe til du kommer i gang. 

Løper du ute får du variasjon og god lengde på turene. Mens treningsøkter på tredemølle kan ha en tendens til å bli litt for korte, er sjansen større for at du får de samme treningsmengdene som du er vant til hvis du tar løpeturen ute.

Husk godt feste!

Skal du løpe ute om vinteren, er godt feste viktig. Det finnes flere piggede alternativer å velge mellom, men hva fungerer best? Les mer her!

Her kan du lese mer om hva du bør du tenke på når du løper utendørs om vinteren.

 

RELATERT KUNNSKAP
Løpeteknikk
Hva er dropp?
Løpeteknikk
Ta tåhev!
RELATERTE PRODUKTER

Slik tester vi deg

Testen vår er vesentlig for at du skal få optimale sko.