Kos deg i terrenget - også på senhøsten

Mange av oss løpere har en god del «asfaltmil» i beina, men de færreste av oss vil kanskje påstå at de urbane løpeøktene slår en herlig tur i skogen eller på fjellet.

De fineste turene går gjerne med en kombinasjon av grusveier og stier, og for de tøffeste; på kryss og tvers mellom sti og vei.

Veldig mange løpere bytter ut det spennende, naturlige underlaget med hard asfalt og opplyste gangveier når september går mot slutten. Det trenger du ikke! Du kan trygt fortsette som før helt til snøen kommer.

Et stykke utpå høsten har de fleste fått løpt seg skikkelig «inn». Du flyter lett over ulendte stier. Du har kommet inn i en god rytme og løper avslappet og rytmisk. Mestring gir energi, og en helt annen følelse enn de første turene på våren. Det bør du holde fast ved så lenge du kan. Det er til og med ganske enkelt, så lenge du planlegger litt i forkant og har det riktige utstyret.

Utnytt helgene

I gamledager var enten lørdag eller søndag dagen for en skikkelig langtur. Da undertegnede studerte, løp vi sammen med langrennsløperne i Oslo-marka. Turene ble gjerne på 2 - 3 timer på variert underlag. Grusveier og stier av ulikt slag i en fin miks. Farten var alltid lav. Det var mye prat og vi var alltid innom minst en av markastuene på turen. En sånn type løpetur er perfekt for helgedagene. Start tidlig, så utnytter du dagen og er hjemme i god tid til andre aktiviteter. Denne turen er ofte best sammen med andre, gjerne en litt større gruppe. Perfekt for en vennegjeng som ikke ser hverandre daglig!

En hodelykt redder kveldsturene

Mange steder kan du fortsette å løpe i lysløypene når mørket kommer sigende. I lengden kan det bli ensformig, med samme runde kveld etter kveld. Har du en god, lett hodelykt så er problemet imidlertid løst. Da kan du løpe hvor du vil, selv om det er bekmørkt! En lett lykt med en lysstyrke på 300 - 400 lumens er godt nok, og fungerer både på grusvei og på sti. Det er viktig at batterikapasiteten er på minst et par timer. Personlig liker jeg ikke lykter som lyser opp på samme måte som billyktene gjør.

En lett lykt med en lysstyrke på 300 - 400 lumens er godt nok, og fungerer både på grusvei og på sti.

Da forsvinner det meste av den stemningen du får når du løper i bekmørket, og den opplevelsen er vel verdt å kjenne på. Lydene i skogen, for eksempel, er noe av det som blir mye tydeligere når synet svekkes. Når du da kommer til utsiktsplasser så ser du landskapet med helt andre øyne. Skru også gjerne av lykten underveis på turen, det gir en trolsk stemning. Etter hvert blir også nattsynet godt, og du løper lett uten lys.

Du kan få mange fine løpeturer mot slutten av høstsesongen, så det er ingen grunn til å trekke innendørs! 

Barfrosten – den beste tiden

Den aller beste tiden for terrengløping er perioden fra frosten har kommet til snøen legger seg. Når barfrosten har lagt seg over stier og myrer tørker det gjerne helt opp, og myrene blir løpbare. Du kan fly over myrene uten å synke gjennom. Løping i terrenget blir med ett mye lettere og farten øker. En opplevelse du ikke må gå glipp av.

Riktig utstyr er alfa og omega

Når gradestokken faller under 10 grader og gjerne kryper ned mot null er det enda viktigere med funksjonelle klær. Særlig hvis det regner, sludder og blåser i tillegg. Samtidig er det en kunst å ikke kle på seg for mye. En god langermet trøye i syntetisk materiale, ull eller en miks innerst mot kroppen er et must. Så trengs det en lett jakke eller vest over, som holder vind og regn ute uten at det føles for klamt og tett. Fryser du lett kan du også velge et mellomlag, men personlig synes jeg det ofte blir for mye.

Når gradestokken faller under 10 grader og gjerne kryper ned mot null er det enda viktigere med funksjonelle klær. 

Nedentil velger du en tights eller bukse, gjerne med vindtett stoff i front. Det er også viktig å holde seg varm på føttene. Tynne ullsokker eller en sokk av neopren gjør som oftest jobben. Når det kommer til sko anbefaler jeg nesten uten unntak en rendyrket terrengsko til høstløping. Gjerne en som ikke har vanntett overdel, da har du et slitesterkt alternativ som drenerer vannet ut av skoene også. Løper du langt må du huske drikke, selv om det er kaldt. Og gjerne noe å tygge på. Om det er mulig så kan du også huske penger til en god bolle underveis. Den smaker sjelden så godt som under en langtur på høsten.

Snør på deg terrengskoene og få mange fine naturopplevelser gjennom hele den mørke årstiden!

Slik tester vi deg

Testen vår er vesentlig for at du skal få optimale sko.