10 tips til en morsom opptrening

Skal du delta i et hinderløp denne høsten? Her er noen kreative opptreningstips til deg!

Vi Löplabbere er først og fremst løpere, men mange av oss har god peiling på styrketrening også. Så selv om hinderløp er en real utfordring også for oss, har vi flere tips til hvordan du kan trene deg opp til løpet.

Amadou Idé, vår butikksjef på Strømmen, trener mye styrke ved siden av løpingen og er en av Löplabberne våre som har som mål å delta i et hinderløp denne sesongen. Her er hans kreative tips til hva du kan gjøre for å forberede deg.

1. Bruk omgivelsene

Husk at det skal være gøy å forberede seg. Vær kreativ og bruk omgivelsene rundt deg til å leke deg sterkere på hindrene du vil møte i løpet. Kryp, løp i motbakker, klatre i trær, osv.

I dag finnes det også mange steder man kan trene styrke utendørs. Legg løpeturen til en Tuftepark der du kan øve på monkeybars, hangups og lignende, eller rett og slett være kreativ i et klatrestativ. Skaff deg en strikk dersom du ikke er sterk nok til å løfte din egen kroppsvekt ennå. 

2. Kombinér!

Hvis du legger inn styrkeposter på løpeturen, blir styrketreningen morsommere for deg som liker å løpe. Omvendt blir løpingen morsommere for deg som trives best med styrketrening.

3. Bær kompisen din opp trappa! 

I hinderløpene er det ofte hindre der du skal bære tunge gjenstander, så «konebæring», eller «kompisbæring» som man sikkert også kan kalle det, er en fin måte å øve seg på.

4. Tåhev og tannpuss

Hvorfor ikke ta tåhev mens du pusser tennene? Da blir du sterkere i leggene og trener opp spensten din slik at du klarer å hoppe over ting eller klatre opp vegger. 

5. Spensthopp

Finn deg noen trapper og kjør spensthopp. Kanskje ikke så kreativt, men god trening får du! 

6. Planken

Heller ikke så kreativt, men god kjernemuskulatur er viktig. Kjør for eksempel 3 x 1 minutt. 

7. Burpees

Visste du at dette er favorittøvelsen blant mange hinderløpere? Nettopp fordi du får aktivert hele kroppen når du gjør øvelsen. Er du usikker på hvordan den utføres, ta en titt på YouTube. Kjør for eksempel 3 x 45 sekunder.

8. Intervaller og motbakker

Øv deg på å løpe korte distanser, slik du skal gjøre mellom hvert hinder. Og ikke minst, bli vant til harde motbakker! Det kommer du ikke til å angre på når løpsdagen kommer.

Prøv deg i gjørma! Sjekk også at skoene har skikkelig feste, for hinderløp er som oftest en gjørmete opplevelse.

9. Prøv deg i gjørme og kaldt vær

Legg noen økter til terrenget og prøv deg gjerne i gjørma. Et godt tips, selv om det kanskje ikke høre så innbydende ut, er å ta noen turer i skikkelig regnvær. Da får du testet ut hvordan det er å løpe selv om det er vått og kaldt.

10Bruk YouTube

Mange deltagere løper med GoPro-kamera og legger ut film av løpet. Også arrangørene legger ut filmer som gir et inntrykk av hvilke utfordringer som venter deg og hva du bør trene på.

Lykke til med opptreningen og løpet!

RELATERT KUNNSKAP
RELATERTE PRODUKTER

Slik tester vi deg

Testen vår er vesentlig for at du skal få optimale sko.