Kom i gang!

Én ting er å begynne. En annen ting er å fortsette. Vi gir deg rådene som holder deg løpende.

1. Følg et program som passer deg

Følg et program. Da vet du akkurat hva du skal gjøre til enhver tid og får en fornuftig progresjon på treningen. "Too much, too soon" er aldri en god idé. På våre nettsider finner du treningsprogrammer tilpasset løpere på flere nivåer, fra nybegynneren til det vi har kalt for «supermosjonisten».

2. Finn en treningskompis! 

Alt blir lettere og morsommere når man er sammen om det. Lager du faste avtaler med andre er sjansen stor for at du gjennomfører økten. Du kan også bli med på våre fellestreninger. Löplabbet Bergen arrangerer ukentlige intervalltreninger. Det samme gjør Löplabbet Drammen. Og bor du i Oslo kan du bli med Löplabbet Majorstuen på varierte og sosiale løpeøkter hver mandag. Se mer på våre facebooksider eller ta kontakt med din nærmeste butikk for å sjekke tilbudet. 

3. Løp en fast runde

Resultater er motiverende! Finn deg en fast runde som du løper for eksempel annenhver uke, og du vil enkelt kunne følge med på progresjonen. Bruk en pulsklokke for å teste rundetid, eller bare kjenn på hvordan det blir enklere for hver gang. 

4. Variasjon

Variasjon i intensitet og underlag er viktig for å unngå skader. I tillegg er sjansen stor for at du unngår å bli lei. Løp både langturer og kortere, raske turer, samt intervaller. Trenger du forslag til økter, kan du ta en titt her. Du kan også løpe på et annet underlag, for eksempel i marka. Terrenget går opp og ned og gir naturlig variasjon i puls, samtidig som underlaget er mykt og skånsomt. En bonus er frisk luft og naturopplevelser. 

5. Sett deg et mål 

Jada, du har garantert hørt det før, men å ha et mål å trene mot er alfa omega. Du kan sette deg et tidsmål på en gitt distanse, melde deg på et løp, eller ha som mål å kunne løpe en lengre tur sammen med en sprek kompis, venninne eller tenåringen hjemme. 

6. Ha fornuftige ambisjoner

Ikke sett deg et mål som er uoppnåelig. Husk å ikke sammenligne deg og progresjonen din med andre. Er du nybegynner kan du starte med å løpe og gå om hverandre, til du klarer å løpe en hel tur sammenhengende. Du skal så klart pushe deg fremover, men la dette være din trening og dine mål – og ta det i tempoet som passer deg.

7. Indre motivasjon

Hvorfor vil du løpe? Visualiser hvor du ønsker at løpingen skal ta deg og hent frem igjen dette «bildet» når det ikke frister å løpe. Det kan være lurt å tenke gjennom, og kanskje også notere ned, hvorfor du vil være en person som løper og ta dette frem på de dagene motivasjonen ikke er på topp. Et annet tips er å være bevisst på hva som kan komme i veien for løpingen og tenke ut hvordan du kan håndtere disse situasjonene. Da vet du hvordan du kan takle utfordringene når de kommer.

8. Planlegg

Det fine med løping er at det kan gjøres hvor som helst og når som helst. Det krever kun litt planlegging. Skal du på jobbreise eller ferie, pakk med deg løpesko og treningstøy. Finnes det noen bedre måte å oppdage en ny by på enn å løpe i den? Husk også at alt er bedre enn ingenting. Løp i trapper eller på stedet om du er i tidsklemma!

Lykke til – og husk at du alltid er velkommen innom oss om du trenger tips og råd.