Hvordan få tid til å løpe?

Uken er over og helgen venter. Hvor ble det av alle treningsøktene? Fant du ikke tid til å få gjennomført det du planla?

Dårlig tid er den vanligste (bort)forklaringen når treningen uteblir. Her får du 5 tips til hvordan du kan få tid til trening i en hektisk hverdag. Du må finne smutthullene, planlegge bedre, forplikte deg og sette deg mål. Og ikke minst, gjøre noe du liker.
 

1. Løp til jobben

Hva er vel bedre enn å løpe forbi bilkøene og kikke inn i de stappfulle bussene som snegler forbi? Med god planlegging og sekken ferdig pakket er det faktisk ikke så vanskelig å få til en løpetur til eller fra jobb. Tenk deg den deilige følelsen av å være ferdig trent når du setter deg ned ved kontorpulten? Kanskje sparer du til og med litt tid? Et godt tips er å ha én eller to faste dager i uken der du bruker beina til eller fra jobb. Med en lett løpesekk som sitter godt på ryggen har du plass til rene klær og andre ting du trenger til arbeidsdagen.

2. Lag avtaler

Ofte kan det være lettere å komme seg opp av sofaen og ut i frisk luft når du har en avtale og vet at noen venter på deg. Planlegg treningsøktene dine sammen med noen som er på samme nivå som deg, sånn at dere kan sette dere mål sammen. Slik får du trent samtidig som du er sosial med en kamerat eller venninne som du kanskje ikke har sett på en stund.

3. Legg inn treningen i lunsjen

Har du mulighet til å ta en utvidet lunsj kan dette være en super mulighet for en halvtimes løpetur i rolig tempo. Tenk deg hvor opplagt du vil være etterpå! Kanskje drister noen av kollegaene dine seg til å bli med også?

Planlegging, forpliktelser, målsettinger  – og ikke minst – treningsglede. Det er det som skal til for å finne tid til å løpe.

4. Sett deg mål

Øk treningen gradvis og sett deg realistiske og motiverende mål. Du vil oppdage at det er mye lettere å komme seg ut for å trene dersom du har meldt deg på et 5-kilometers løp om noen måneder. På terminlisten til Kondis finner du løpet som passer deg. For å hjelpe deg med progresjonen har vi laget flere gode treningsprogrammer du kan følge.

5. Finn din egen løpeglede

Dette er kanskje det viktigste rådet vi kan gi deg. Vi vet at mange som skal begynne å løpe gjør det fordi man føler at man må. Man gjør det av plikt, ikke av lyst. Om pliktfølelsen blir sterk nok, kan det være nok til å holde deg gående, men alle vet at det man gjør av lyst er lettere å fortsette med. Resultater er selvsagt motiverende, men aller best er det om du finner glede ved selve løpingen.

Noen gjør løpingen til et sted de kan være i fred med tankene sine og finne ro. Noen liker følelsen av suse avgård kjenne flyt og få den gode følelsen som kroppens egne hormoner kan sette i gang. Gode naturopplevelser kan også være en kilde til glede og løping i terrenget er genialt for deg som er nybegynner.

Bare husk at det kommer ikke av seg selv. Du må opp på et visst nivå først. Bare hold ut de første 12 ukene med nybegynnerprogrammet, så er vi overbevist om at du også finner din motivasjon og din løpeglede.

Her kan du lese mer om hva en nybegynner trenger.

Her er vårt 12 ukers treningsprogram for nybegynnere.

Slik tester vi deg

Testen vår er vesentlig for at du skal få optimale sko.