Hvilepuls

Hvilepuls er hjertets laveste slagfrekvens i hvile. Hva sier den egentlig om formen din?

Hvilepulsen alene er ikke nok til å si hvor god form du er i, men hvor fort pulsen nærmer seg hvilepuls etter anstrengelse vil gi deg en god indikasjon.

Hvilepuls er hjertets laveste slagfrekvens i hvile.

Jo sterkere hjertet ditt er, desto færre slag trenger det for å pumpe blod i hvile og desto lavere er hvilepulsen. I motsetning til makspuls er hvilepuls trenbar. Den blir lavere når du kommer i bedre form. 

En voksen gjennomsnittsperson har et blodvolum på nær fem liter. Når du hviler, pumpes den samme mengden blod gjennom hjertet i løpet av ett minutt. Denne formelen viser forholdet mellom de 5 literne med blod og hjertefrekvensen.

Minuttvolum (MV) 5 liter = hjertefrekvens (HF) × slagvolum (SV)

Når du trener endres to av variablene: hjertefrekvensen og slagvolumet. Hjertet hos en godt trent person klarer å pumpe mer blod for hvert slag enn hjertet hos en mindre trent person. Hjertet er sterkere og det trengs færre slag for å pumpe de fem literne med blod. Er du utrent og har en hvilepuls på 75, vil hjertet slå 75 ganger i minuttet og pumpe 67 ml blod for hvert slag. (5000 ml/75 slag per minutt = 66,67 ml). Hos en toppidrettsutøver med hvilepuls på 35 slag per minutt, vil hjertet pumpe 143 ml blod for hvert slag. Med riktig trening vil du øke hjertets slagvolum slik at hjertet behøver færre slag for å pumpe fem liter blod i hvile.

Bruk hvilepulsen

Hvilepuls er fint å måle om morgenen, forutsatt at du ikke bråvåkner av en lite trivelig vekkerklokke som sender pulsen i været. Ligg i ro noen minutter etter at du har våknet og mål så pulsen med en pulsklokke. Tallet du får kan du putte inn i formelen for å regne ut hvor høyt slagvolum du har. Dette forutsetter at du er frisk og ikke overtrent. 

Sykdom og overtrening viser seg ganske likt når det kommer til hvilepuls. Om du jevnlig følger med på hvilpulsen din kan du se om du er restituert og klar for en ny dag med trening, eller om du bør ta det litt rolig. Ved sykdom og overtrening er hvilepulsen minst 5-10 slag høyere enn normalt. 

Tips!

En aktivitetsmåler gjør det lettere å følge med på pulsen din gjennom dagen. Sover du med den, kan du enkelt måle pulsen når du våkner. Mange aktivitetsmålere registrerer dessuten søvnen din – også det kan være spennende å følge med på. Se vårt utvalg av aktivitetsmålere her.

Kilde:

Janssen, P. G. (1993). Trening melkesyre hjertefrekvens. Oslo: Universitetsforlaget.
Sand, O., Sjaastad, Ø. V., & Haug, E. ( 2001). Menneskets fysiologi. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS.

RELATERT KUNNSKAP
Intensitetsstyring
Hvilepuls
RELATERTE PRODUKTER

Slik tester vi deg

Testen vår er vesentlig for at du skal få optimale sko.