Henrik Nordtug

Henrik er die hard løper og vår faste tester av pulsklokker og andre duppeditter. Han trives på banen der 200 meter-intervaller er en av favorittøktene.

Nordtrønderen Henrik Nordtug (29) har vært på laget siden 2009. Først i Oslo, før han vendte nesa hjem mot Trøndelag da vi åpnet på Lade i Trondheim.

Henrik er entusiastisk tester av treningsklokker for Löplabbet og få har bedre oversikt over dette enn han. Strava er favoritt-appen:

– Er det ikke på Strava, teller det ikke! 

Henrik er en av våre mest erfarne kursholdere på teknikk og mange har gjennom årene opplevd hans humørfylte formidlingsevne. Han har en bachelor i idrettsfag, men mesteparten av kunnskapen hans kommer fra egen erfaring.

– Jeg begynte å løpe for 12 år siden, for å se hvor fort jeg kunne klare å løpe på mellomdistanse. Nå er løping blitt det som definerer meg og jeg satser på nasjonalt nivå på 5000 m og 1500 m, med base i Steinkjer IL, hjemmeklubben min. Jeg er die hard løper og har ikke gjort så mye annet tidligere, men nå er jeg nyfrelst golfspiller!

Nå er løping blitt det som definerer meg og jeg satser på nasjonalt nivå på 5000 m og 1500 m.

– Løping er en helårsaktivitet. Med 7–10 økter i uka har jeg fått godt herda bein og vært lite plaget av skader. Bortsett fra de vanlige «barnesykdommene» –  beinhinnebetennelse, akillesplager, plantar fasciit. 

– Alle løpeøkter har sin sjarm, men baneøktene med piggsko er favoritten, for eksempel: 20 x 200 m med 200 m jogg som pause. De 10 første med 15–20 sekunder raskere fart på dragene enn «pausen», for eksempel 35 sek på dragene og 50 sek på pausen. De siste 10 med større fart på dragene og ca dobbel dragtid som pause. 

– Mitt beste råd er å periodisere treningen: Legg inn en uke hver måned der du trener hardere eller mer enn de «vanlige» ukene. Og jobb med teknikken din!

Slik tester vi deg

Testen vår er vesentlig for at du skal få optimale sko.