Guro Elisabeth Kolstad

Før satset Guro på orientering. Nå kaller hun seg selv aktiv uten høye ambisjoner og løper mest for å være sammen med med venner, få mer energi og koble av.

O-løperen Guro Elisabeth Kolstad (24) har jobbet i Löplabbet siden 2010. Først på Ski, deretter i Trondheim, hvor hun snart fullfører en master i idrettsvitenskap. 

– Jeg har løpt så lenge jeg kan huske, det er en del av meg, sier Askim-jenta som nå løper for Konnerud IL, orienteringsklubben i Drammen. 

– Jeg har satset orientering, men nå vil jeg kalle meg aktiv uten høye ambisjoner. Jeg trener fortsatt mye, men jeg trener det jeg vil trene, helst i terrenget, selv om jeg også liker meg på friidrettsbanen. 

– Forsøker å få trent fem ganger i uka. Det beste er rolige, lange turer med venner. Min favorittøkt er helt klart langtur i terrenget. Skal jeg nevne en intervalløkt, er det gøy å løpe 5 x 1000 m på tartandekket. Målet er ikke nødvendigvis en konkurranse lenger. Nå løper jeg for å være sammen med med venner, for å få mer energi, det hjelper meg å koble av. Jeg liker styrketrening også, helst løpsspesifikk. Og jeg liker å gå på ski! 

Nå løper jeg for å være sammen med med venner, for å få mer energi, det hjelper meg å koble av. 

Guro har slitt med beinhinnebetennelse. – Det ble bedre da jeg la om til å lande lenger frem på foten og begynte å lytte mer til kroppen – ikke presset meg når det gjorde veldig vondt. Styrketrening for leggene har også hjulpet. 

Med fartstid fra orienteringsmiljøet og stort engasjement er det naturlig for Guro å bidra med det hun kan: – Jeg er med i ungdomskomiteen til Norsk Orientering og jobber med arrangementer rettet mot ungdom og tiltak for å øke deltakelsen i idretten. Det var gøy å lede løpegruppen til Löplabbet Trondheim, også!

– Bruk skikkelige løpesokker! Jeg er helt avhengig av det og Falkes sokker er favoritten, slitesterke og komfortable. Og jeg er avhengig av en pulsklokke med GPS. Enda morsommere når jeg kan se hvor jeg har løpt etter turen.

– Mitt beste råd må være å trene sammen med andre! Da kan dere pushe og motivere hverandre!

Mitt beste råd må være å trene sammen med andre! Da kan dere pushe og motivere hverandre!

Slik tester vi deg

Testen vår er vesentlig for at du skal få optimale sko.