Guide til deg som vil handle på nett

Ønsker du å handle på nett? Bruk denne guiden!

Aller helst ønsker vi at du kommer innom en av våre butikker, slik at vi kan vi gjennomføre en test på speilkasse og tredemølle for å finne sko som passer akkurat deg. (NB! Husk at testen alltid er gratis når du kjøper sko hos oss). Ønsker du imidlertid å handle på nett, anbefaler vi at du bruker denne guiden.

Når du besøker oss i en av våre butikker, får vi sett på føttene dine og hvordan du belaster dem. I tillegg får vi snakket med deg om dine behov, vaner, mål og eventuelle vondter. Testen vår viser om du har behov for sko som korrigerer steget ditt, eller om du bør ha et par helt nøytrale sko. Videre kan vi avdekke ting ved din løpeteknikk som du kan endre på for å løpe mer økonomisk og skadeforebyggende. 

Bor du langt unna våre butikker, eller av andre grunner ikke har mulighet til å komme innom oss, kan du selvfølgelig handle på nett. Disse rådene gjør det enklere å finne gode sko på egen hånd.

Klikk her for størrelseguide til dame, til herre og unisex

1. Hvilken egenskap er viktigst for deg?

I dag kan du kjøpe løpesko som både er lette i vekt, gir god demping og samtidig leverer bra på respons eller energiretur. Du kan også få sko som føles smidige, til tross for at de er stabile. Likevel får du ikke alt i én og samme sko.

Vårt første råd er derfor at du bestemmer deg for hva du vil at ditt nye par løpesko skal gi mest av: demping, løpsfølelse eller stabilitet.

  • En godt dempet sko er viktig når du løper på hardt underlag, for eksempel asfalt. God demping er også viktig dersom du er nybegynner. Kroppen må tilvennes løpingen og da er optimal beskyttelse essensielt. 
  • Løpsfølelse handler om hvor raske og responsive skoene føles.
  • Stabilitet kan være viktig dersom du overpronerer og trenger sko som korrigerer steget ditt.

I nettbutikken vår kan du filtrere sko etter hvilken score de har fått i disse tre kategoriene. Dersom god demping er viktig for deg, filtrerer du enkelt og greit på sko som har fått 5 eller 6 i score på støtdemping. 

2. Lange, rolige turer eller raske turer og intervaller?

Tenk også over hva skoene skal brukes til. Skal du løpe raske turer og intervaller, vil du få en bedre opplevelse i en lett og responsiv modell. Filtrer da på sko som scorer høyt på løpsfølelse, men vær obs på at disse skoene ikke egner seg for nybegynneren. Vet du at du kommer til å løpe mest på tredemølle, kan du gå for en modell med noe mindre demping ettersom møllen er mykere enn asfalt. Filtrer da på sko med for eksempel 4 i demping. Skal du løpe lange, rolige turer, er demping viktig.

TIPS! For å snevre inn utvalget, kan du bruke flere filtre som i eksempelet i skjermdumpen. Kategori: Treningssko, Bruker: Dame eller Herre og Type: Mengdetrening. 

3. Må du ta spesielle hensyn?

Noen løpere overpronerer kraftig og har lett for å pådra seg en skade dersom de ikke bruker sko som stabiliserer steget eller løper med en teknikk som virker skadeforebyggende. Vet du at du overpronerer og har behov for en stabiliserende sko, kan du filtrere etter sko som har fått høy score på stabilitet. 

Overpronasjon
Pronasjon er den rullende bevegelsen fra yttersiden av foten over til innsiden – kroppens eget system for å dempe støtet og fordele belastningen jevnt over hele foten. Når vi snakker om overpronasjon betyr det at man faller inn i ankelledet når foten belastes. Overpronasjon er svært vanlig og helt ufarlig. Det er når man opplever vondter at overpronasjonen bør korrigeres ved hjelp av stabile sko eller endringer i løpeteknikk. 

Et annet alternativ er å endre på teknikken din. De fleste mosjonister lander nemlig på samme måte i et løpesteg som når de går, med hælen først, langt foran kroppen. Da blir støtet mot bakken hardere og pronasjonsbevegelsen i ankelen blir kraftigere. Hvis du overpronerer – altså faller mye inn i ankelleddet – og i tillegg lander på hælen, kan det være at du trenger stabiliserende løpesko for å korrigere denne bevegelsen. Lander du derimot med foten under kroppens tyngdepunkt, blir landingen mykere og du kan bruke smidigere og morsommere løpesko med mindre stabilitet. Les mer om løpeteknikk her og bli gjerne med på et av våre teknikkurs.

Dersom du løper med høyere frekvens og lander med foten under kroppens tyngdepunkt, vil kroppen selv stabilisere og dempe støtet, og du er dermed ikke avhengig av sko som gjør jobben.

Her finner du størrelseguide til dame, til herre og unisex
 

Gå til nettbutikken