En ny vane

Å begynne å løpe er lett. Å fortsette er verre. 

Det handler om å skape en ny vane, det tar tid og det finnes ingen quick fix. Du er nødt til å holde ut. Det vet jeg alt om. Heldigvis finnes det tips som gjør tilvenningstiden lettere og mer inspirerende. 

Geir Beheim er butikksjef i Löplabbet Drammen. Geir har også vært nybegynner en gang. Det er ikke så veldig lenge siden, heller, selv om det er vanskelig å se nå. Han vet alt om det å skaffe seg en ny vane og hva som skal til for å lykkes. Her er hans historie og beste tips til deg som har lyst til å bli en løper. 

Ok, du har lyst til å begynne å løpe, så fint! For det er der det begynner. Hvis du ikke har lyst kan du like gjerne la være å prøve. Da kommer du ikke til å fortsette. Du må ville det selv. Det finnes mange grunner til det. For noen er det utelukkende gledesfylt, men for veldig mange kommer ønsket og viljen til å bli en løper som et helt nødvendig tiltak for å overleve. 

For meg begynte det med hjertesvikt da jeg var 14. Jeg gikk gjennom en vellykket operasjon, men etterpå var jeg ikke lenger den aktive guttungen som før. Det gjorde vondt i brystet og jeg var redd for hva som kunnes skje om jeg tok i hardt. Årene gikk, formen var så som så. Da jeg ble far merket at jeg slet med å henge med i svingene. Badevekta viste 96 kilo og det ble en vekker. Da begynte jeg å løpe igjen. Fordi jeg måtte. Viljen var altså til stede, og lysten, den kom etter hvert. 

Løping er enkelt – og billig!

Slik er det for mange av dem jeg møter i jobben min. De vet de må, men det er ikke alltid like lystbetont. Da forsøker jeg å motivere dem, fortelle dem at lysten og gleden kommer etter hvert. Det gjelder bare å holde ut. 

For det finnes ingen enklere måte å holde seg i god form på. Du kan løpe nesten hvor som helst og når som helst. Løping gir høy treningseffekt i forhold til tiden du investerer. Utstyret er rimelig, selv om du investerer i et par skikkelige løpesko, særlig om du sammenligner med andre akriviteter. Hva koster en god golfkølle? En fluefiskestang? En bra sykkel? 

Løping er enkelt og det positive er at du kan løpe nesten hvor som helst og når som helst. I tillegg gir løping høy treningseffekt i forhold til tiden du investerer. 

Hvor lang tid tar det å bli en løper?

21 dager tar det å endre en vane, sies det. Jeg tror det tar litt lenger tid å bli en løper. Nybegynnerprogrammet vårt går over 12 uker, det er den tiden kroppen trenger for å bli vant med denne belastningen. Det samsvarer også med de rådene vår fysioterapeut gir når det gjelder endring generelt, for eksempel av løpeteknikk. Også der mener vi det tar tre måneder å gjøre en endring. 

Så skal du holde på vanen også. Holder du et halvt år så er sjansen rimelig god for at du fortsetter. Har du holdt på et år har du kanskje rukket å bli litt avhengig. Da er vanen lagt.

Hva trenger jeg av utstyr?

Du trenger selvsagt gode sko som passer deg og ditt løpesett. Det har du trolig fått med deg ettersom du leser dette. Og en god sportsbh hvis du er jente. Du kan se vårt utvalg i nettbutikken her, men vi anbefaler deg å ta turen innom en av våre butikker, så hjelper vi deg å finne en modell som passer.

Gode sko er faktisk det eneste du trenger for å løpe. Og en god sportsbh hvis du er jente. 

Bortsett fra det kan du sannsynligvis klare deg med det du har fra før. Men det er ikke sikkert det blir så komfortabelt. Særlig ikke hvis du har tenkt å bruke tøy av bomull. Da blir du våt, kald og får gnagsår. Så litt klær trenger du nok. 

Begynn innerst med godt undertøy, det er viktigst. Gode sokker er også en viktig komfortfaktor. Resten av tøyet bør også puste, men de fleste t-skjorter og tights av syntetisk materiale fungerer godt nok. Det er ikke her du skal bruke penger til å begynne med. Undertøyet er viktigere. 

Trenger jeg en pulsklokke?

Nei. Det er fullt mulig å trene løping uten elektronikk, men en løpeklokke eller en enkel aktivitetsmåler kan gjøre underverker for motivasjonen din. Det er morsomt å følge med på egen fremgang, det skaper glede og lyst til å fortsette. Har du lyst til å bruke en treningsklokke eller aktivitetsmåler, kan du se vårt utvalg her.

Hva mer trenger jeg?

Ikke stort. Det finnes masse forskjellig smart utstyr som kan være nyttig. Bærebelter, sekker, løpebriller, drikkebelter osv. Du kommer sikkert til å oppdage behov for slikt utstyr etter hvert, men løping er definitivt ikke noen utstyrshysterisk aktivitet. Gode sko og funksjonelt tøy innerst mot kroppen, det er det viktigste. Enklere blir det ikke. 

Trenger jeg flere par løpesko?

Nei, ikke til å begynne med. Da holder det med ett par. Etter hvert kommer du til å trene på litt ulike måter, i litt forskjellig tempo og med litt forskjellig intensitet. Du kommer til å skille på rolige turer og intervalltrening og da kan det være nyttig med et nytt par løpesko som er lettere og smidigere – morsommere å løpe med.

Slik tester vi deg

Testen vår er vesentlig for at du skal få optimale sko.