Nettbutikken
Informasjon og inspirasjon
Sporty dame med pulsklokke

Hvilken treningsklokke bør du velge?

Aldri har vi sett flere produkter beregnet på å overvåke og styre aktivitet og trening som nå. Fra enkle aktivitetsmålere til avansert utstyr som registrerer og analyserer det meste ved løpingen din. Så hva skal du velge? Vi har definert tre typer løpere og forhåpentligvis kjenner du deg igjen i en av dem, slik at du lettere finner klokken for deg.

Pulsmåling brukes for å måle intensiteten på treningen din. Treningsklokken hjelper deg å styre treningen, slik at den rolige treningen blir rolig nok, og at den harde treningen blir hard nok. Pulsmåling gjør det lettere å trene på de egenskapene du har planlagt. Man skal alltid lytte til kroppen, men et bevisst forhold til egen puls gjør det lettere å tolke kroppens signaler, og tilpasse treningen deretter.

Med innebygd GPS får du både fart og distanse på treningsøktene dine. Trener du mot et løp, og har et tidsmål, er det viktig å få løpt nok i den farten på trening. Når du får loggført alle øktene dine er det lett å ha oversikt over treningsmengden din gjennom hele året. Hvis formen har blitt bedre, eller dårligere, ligger ofte svaret i treningsloggen.

Vi har definert tre typer løpere og forhåpentligvis kjenner du deg igjen i en av dem, slik at du lettere finner klokken for deg.

Nybegynner

Er du glad i å løpe, men har ikke behov for altfor mange avanserte funksjoner, kan en enklere pulsklokke være noe for deg. Liker du å se fart, distanse og hvor du har vært på treningsturen din, bør du gå for en klokke eller aktivitetsmåler med GPS.

For mange løpere, men kanskje spesielt for mange nybegynnere og mosjonister, er også muligheten til å høre på musikk underveis i treningen en viktig motivasjons- og trivselsfaktor. Flere av de enklere nybegynnerklokkene kommer nå med mulighet til å lagre musikk på klokken, slik at du ikke lenger er avhengig av å ha med deg telefonen som en musikkspiller på turen. Vårt beste tips til nybegynneren er nok en av de enklere Garmin Forerunner klokkene. Da får du en relativt rimelig klokke som er enkel å navigere. Samtidig har disse klokkene det meste man trenger av funksjoner og gir en rikdom av data som man kan vokse inn i, slik at klokken kan følge deg i mange år også om man senere skulle bli skikkelig bitt av løpebasillen.

Vi anbefaler:

Garmin Forerunner 55 Monterra grey
Hvilken treningsklokke bør du velge i havet av gode alternativer?

Mosjonisten

Du driver med ulike typer trening, både inne og ute. Du trener både lange turer og intervaller og ønsker en pulsklokke som kan gi deg litt mer tilbakemelding. Du vil vite hvor fort du har løpt og hvor du har løpt. Du vil ha en klokke som gjør det lett å passe på at du trener i riktig pulssone og en klokke som hjelper deg å planlegge treningen din.

Du trenger ikke avanserte teknikkfunksjoner, men tenker at det kan være greit med muligheter for også å logge styrketreninger og andre aktiviteter enn løping for å holde kontroll på totalbelastningen.

Gode alternativer for deg er eksempelvis:

Avansert

Du er en erfaren løper, triatlet eller en som trener ulike typer kondisjonstrening gjennom året. Du vil ha en klokke med det lille ekstra og ønsker alt dagens teknologi kan by på. For eksempel vil du kunne se avanserte løpedata og følge med på progresjonen din.

Du kommer stort sett til å bruke klokken døgnet rundt for å få gode søvn- og restitusjonsdata og ønsker derfor at den også yter godt som en smartklokke i hverdagen.

Da anbefaler vi at du tar en titt på følgende modeller:

Se hele vårt utvalgt av treningsklokker og tilbehør.

Tilbehør treningsklokker