Nettbutikken
Informasjon og inspirasjon
Devold Running

Til høstens løpeturer

Høsten byr på mange ulike værforhold, hvor løpsopplevelsen kan avhenge av klærne du har på deg. Velg derfor med omhu. Unngå bomull, men bruk syntetisk fiber eller ull fra topp til tå, innerst til ytterst.

FORDELEN med ull er at den holder på varmen selv om man blir våt, mens syntetiske klær tilpasset løping har bedre evne til å transportere fuktighet, siden syntetiske fibre suger til seg mindre svette enn naturfibre som ull og bomull. Har du tenkt deg en rask tur er det ekstra viktig å ikke ha på for mye tøy, fordi kroppen da produserer mer varme enn på roligere langturer. Blir du for varm, og ukomfortabelt kan det ødelegge motivasjonen til å gjennomføre den neste kilometeren, og du føler deg mer sliten enn du egentlig er.

VED Å BRUKE flere tynne lag kan du knytte ytter- eller mellomlaget rundt livet om det skulle bli for varmt, og på kalde dager vil flere lag sørge for isolerende luftlag mellom plaggene. Og den luften skal være tørr, da isolerer den best.

SVETTETRANSPORT er derfor en av de viktigste egenskapene til løpeklær. Man må gjerne tåle å være litt kald i det man står på trappa før en løpetur. Straks man er i gang blir det varmt, og det er langt mer behagelig å løpe med mindre klær enn mye.

OVERSKUDDSVARMEN forsvinner i stor grad via hode og hender, juster derfor heller temperaturen med lue, vanter eller buff som du kan løpe med i lomma, i hånden, eller rundt håndleddet om du blir varm deler av økta.

HVA DU SKAL HA PÅ FØTTENE kommer an på underlaget. Hvis bakken er frossen og hard men ikke glatt, fungerer det fint med vanlige treningssko, eller kanskje noen terrengsko med litt grovere såle. Ved svært mye regn kan det være fint med sko som har Gore-Tex eller annen vanntett membran som puster. I tillegg kan det være fint å velge sko med reflekser.

God tur!

Løpesko

Overdeler til dame

Underdeler til dame

Overdeler til herre

Underdeler til herre

Refleksvest/sele

Tilbehør - høst