Sammenlign produkter

Du har ingen varer å sammenligne.

Handlekurv

Du har ingen varer i handlekurven.

Nyhetsbrev

Meld deg på nyhetsbrevet og få nyheter og gode tilbud først!

Meld meg på

Om Löplabbet

Blogg

Du er nå her:

                    Pronasjon er fotens naturlige støtdemping

Løping er en svært monoton aktivitet. Hver gang du setter ned foten i et løpesteg, påføres foten et trykk på 3-4 ganger kroppsvekten. 300 kgs trykk om du veier 75 kg. 1000 ganger i løpet av en km. Dette hadde ikke beina dine tålt om de skulle tatt i mot hele trykket i en smell. Derfor møter foten underlaget i en så lang bevegelse som mulig og demper støtet. Denne bevegelsen kalles pronasjon.

Yttersiden av hælen er første kontaktpunkt med bakken. Etterhvert som mer av tyngden kommer på foten, dreier den mot stortåballen på innsiden. Bevegelsen har samme funksjon som når vi svikter i knærne etter et hopp – trykket fordeles over tid og alle fotens deler kan ta sin del av belastningen.

Når rotasjonen er for kraftig kalles det overpronasjon

Foten kastes for langt og for kraftig over mot den ene siden. Denne rotasjonen forplanter seg i alle knokkelhaugens sammenføyninger og kan gi belastningsskader i ankel, kne og hofte når den fortsetter over lang tid – som når du sluker mil langs landeveien.

Overpronasjon bør korrigeres for ikke å gi belastningsskader

Dersom foten din overpronerer, er det derfor viktig at du bruker en sko som korrigerer for dette ved å være ekstra sidestabil. En overpronasjonssko bremser denne rotasjonen slik at du unngår unødig slitasje og feilbelastninger med smertefulle belastningsskader som følge.

Annenhver løper overpronerer

Omtrent 40 % har normal pronasjon og trenger ikke ekstra stabilitet. Resten, omtrent 10 %, underpronerer. De har for lite naturlig demping og trenger derfor ekstra støtdemping.

Det er umulig å si om du overpronerer uten å se foten din i bevegelse.
Men sjansen for at du gjør nettopp det er altså 50 %.